Treść strony

13030-wszystko-co-musisz-wiedziec-w-przypadku-opoznienia-zaginiecia-lub-uszkodzenia-twojego-bagazu-1

Wyszukiwarka biletów lotniczych

przelot złożony
1 pasażer
  • Dorośli od 18 lat-1+
  • Młodzież 12-18 lat-0+
  • Dzieci 2-12 lat-0+
  • Niemowlęta do 2 lat-0+
  • Wybierz
Szukaj
  • polska firma
  • 20 lat na rynku
  • 600 000 klientów
  • bezpieczne płatności
  • gwarancja najniższej ceny
Tanie loty. Szybko i wygodnie.

Treść główna

Wszystko, co musisz wiedzieć w przypadku opóźnienia, zaginięcia lub uszkodzenia Twojego bagażu

Wszystko, co musisz wiedzieć w przypadku opóźnienia, zaginięcia lub uszkodzenia Twojego bagażu
Strona 2 z 2

Jakiej wysokości odszkodowanie przysługuje Ci w przypadku zniszczonego lub zagubionego bagażu?

Zgodnie z Konwencją Montrealską możesz domagać się od przewoźnika odszkodowania o maksymalnej wysokości 1131 SDR - jest to umowna jednostka monetarna, która ma charakter pieniądza bezgotówkowego (jest równowartością około 5 tysięcy złotych). Jest to górna granica odpowiedzialności przewoźnika. Warto, choć to bardzo trudne oszacować wartość naszej straty. Jeśli jednak nie możemy tego zrobić, ponieważ nie mamy rachunków za przewożone rzeczy, wtedy przysługuje nam 17 jednostek SDR za każdy kilogram naszego bagażu.

Gdzie zgłosić reklamację dotyczącą bagażu?

Reklamację w pierwszej kolejności powinieneś zgłosić do przewoźnika. Tu znajdziesz adresy do poszczególnych przewoźników: http://www.ulc.gov.pl/pl/prawa-pasazera/adresy-przewoznikow

Masz na to określony czas: W przypadku zniszczonego bagażu to 7 dni W przypadku opóźnionego lub zagubionego czas wydłuża się do 21 dni od zdarzenia Reklamację należy złożyć w formie pisemnej, korzystając z formularza skarg dostępnego na oficjalnej stronie przewoźnika bądź pocztą tradycyjną przesyłając kopie dokumentów na adres korespondencyjny linii lotniczej. Można skorzystać z dostępnego na stronie ECK formularza skargi w języku polskim: http://www.konsument.gov.pl/files/formularz/wzorskargi.pdf

Jeśli jest to sprawa międzynarodowa i dotyczy sporów z przedsiębiorcami zarejestrowanymi w UE, Norwegii lub Islandii, wtedy możesz skorzystać ze wzoru formularza skargi w języku angielskim: http://www.konsument.gov.pl/files/acce_just03_en.pdf

Należy jednak pamiętać, że przewoźnicy zazwyczaj wyłączają w swoich regulaminach odpowiedzialność za przewóz cennych rzeczy wkładanych do bagażu. Warto zapoznać się z regulaminem linii lotniczej, przed odlotem lub zapytać przewoźnika o możliwość zabezpieczenia cennych rzeczy takich jak laptop czy kamera. 

Oczywiście w każdym przypadku do protokołu reklamacji należy też dołączyć kopię dokumentu PIR i karty pokładowej, a także dokładną listę przedmiotów brakujących z zawartości bagażu (wraz z wyceną każdego przedmiotu i rachunkami potwierdzającymi wartość tych przedmiotów).

Do kogo zwrócić się o pomoc, jeśli przewoźnik odrzuci Twoją reklamację?

Jeśli linia lotnicza odrzuci reklamację dotyczącą Twojego bagażu, możesz zwrócić się o pomoc do Europejskiego Centrum Konsumenckiego. 

Zgłaszając się do ECK Polska składasz skargę o charakterze transgranicznym. Jej formularz i wszystkie potrzebne wytyczne znajdziesz na tej stronie: http://www.konsument.gov.pl/pl/kontakt/skarga-do-eck.html

Z ECK możesz skontaktować się na jeden z czterech sposobów: 

  1. za pomocą formularza skargi dostępnego na stronie internetowej, 
  2. drogą telefoniczną (22 55 60 118, dyżury prawników od pn. do pt w godz.: 10-14), 
  3. e-mailem (info[at]konsument.gov.pl) 
  4. osobiście odwiedzając siedzibę centrum w Warszawie przy Placu Powstańców Warszawy 1 (poniedziałki, środy, piątki w godz. 10-14 oraz we wtorki, czwartki w godz. 14-18) 
Zgodnie z Konwencja Montrealską termin przedawnienia sprawy o odszkodowanie wynosi 2 lata.

Ważne informacje!

  1. ​Musisz pamiętać, żeby zachować oryginały dokumentów dla siebie. Linia lotnicza powinna otrzymać kopie. 
  2. Kiedy Twój bagaż jest opóźniony, masz prawo ubiegać się o zwrot kosztów za rzeczy, które musiałeś kupić w czasie oczekiwania na ten bagaż (odzież, obuwie, środki higieniczne). Koniecznie trzymaj rachunki! I oczywiście nie dotyczy to szału zakupowego, tylko najpotrzebniejszych i nie najdroższych rzeczy. Zazwyczaj górna granica sumy, którą pasażer może wydać jest ściśle określona w regulaminie przewoźnika. 
  3. Zanim kupisz bilet, upewnij się jak przewozić takie rzeczy jak: sprzęt sportowy, instrumenty muzyczne czy zwierzęta (tu przewoźnicy mają osobną kategorię bagażową). 
  4. Pomyśl o ubezpieczeniu bagażu. Kup walizkę o niespotykanym kolorze albo w ciekawe oryginalne wzory (to pomoże w procedurze poszukiwań - czarnych walizek jest na pęczki). Taki zabieg eliminuje też sytuację, że Twój bagaż zostanie przez pomyłkę zabrany przez kogoś innego. (wspomnij tu ewentualnie o pokrowcach).
  5. Na wszelki wypadek podstawowe przedmioty osobiste pakuj do bagażu podręcznego. 
  6. I pamiętaj, aby wszelkie dokumenty mieć przy sobie, a nie pakować je do bagażu.

Fot. Pixabay


PrevNext
Gdzie lecieć w październiku? 5 idealnych kierunków

Alerty cenowe

Ustaw gdzie i kiedy chcesz lecieć, a my zajmiemy się resztą!

Najlepsze okazje

Rzym trzeba odwiedzić przynajmniej raz w życiu. Złap okazję na lot!12 ofert od 220 Sprawdź W stronę słońca! Tanie loty na południe! 30 ofert od 195 Sprawdź SKANDYNAWIA to kraina z bajki! Leć się tam w dobrej cenie!20 ofert od 112 Sprawdź Gdzie jechać we Włoszech? Daj się skusić na tanie loty na jedną z pięknych wysp!12 ofert od 242 Sprawdź