Treść strony

  • polska firma
  • 20 lat na rynku
  • 600 000 klientów
  • bezpieczne płatności
  • gwarancja najniższej ceny

Treść główna

Wszystko, co musisz wiedzieć w przypadku opóźnienia, zaginięcia lub uszkodzenia Twojego bagażu

Wszystko, co musisz wiedzieć w przypadku opóźnienia, zaginięcia lub uszkodzenia Twojego bagażu
Strona 1 z 2

​Doleciałeś do miejsca docelowego swej podróży, wysiadasz z samolotu. Jeszcze tylko bagaż i ahoj przygodo. A co jeśli ta przygoda zaczyna się już na lotnisku? No może nie ta przygoda, o której marzyłeś. Ale, co jeśli okazuje się, że Twojego bagażu nie ma. Co zrobić w takim wypadku opóźnienie, zaginięcia lub uszkodzenia bagażu? Przeczytaj.

Przed wyjazdem oznacz swój bagaż

Przed wyjazdem powinieneś pamiętać, żeby mieć przywieszkę do bagażu. Na niej imię i nazwisko i numer telefonu czy Twój adres e-mail. Musisz pamiętać, żeby zaraz po powrocie nie wyrzucać karty pokładowej albo przewieszki bagażowej, którą dostałeś na check-inie. Dlaczego? Dlatego, że jeśli okaże się się, że coś z Twoją walizką jest nie tak albo z jej zawartością, to będą Ci potrzebne kopie tych dwóch dokumentów na drodze ubiegania się o odszkodowanie. Nieważne czy lecisz z tanim przewoźnikiem, tradycyjnymi liniami czy czarterem. W każdym z tych wypadków możesz ubiegać się o odszkodowanie i składać reklamacje.

Kto odpowiada za utracony albo uszkodzony bagaż?

Za uszkodzony, opóźniony albo zagubiony bagaż odpowiada linia lotnicza. Odpowiedzialność ta jest regulowana Konwencją Montrealską z 1999r., a także Rozporządzenie (WE) 889/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady.

Co dokładnie zrobić, kiedy się okaże, że Twojego bagażu nie ma?

  1. ​W pierwszej kolejności musisz zgłosić zagubienie bagażu w biurze rzeczy znalezionych na lotnisku. 
  2. Wypełniasz tam raport niezgodności bagażowej tzw. PIR (Property Irregularity Report). Protokół dotyczy tylko opóźnienia bagażu, więc jeśli zdarzy się, że Twój opóźniony bagaż jest jednocześnie zniszczony, musisz wtedy postarać się o pisemne potwierdzenie tego zdarzenia u kuriera albo w punkcie bagażowym (zależy jak zorganizowany jest odbiór bagażu). Najlepiej zrobić też zdjęcie torby. 
  3. Zgłaszając zagubienie bagażu zostaniesz poproszony o podanie swoich danych, adresu mailowego, numeru telefonu, miejsca i daty zgubienia bagażu, a także o podanie numeru lotu. 
  4. Taki dokument jest również dowodem w przypadku, gdy nasz bagaż zaginie na zawsze (choć są to sporadyczne przypadki).

Jak udowodnić swoją szkodę?

​Wcześniej wspomniana Konwencja Montrealska mówi, że pasażer jest zobowiązany do udowodnienia faktu, że poniósł rzeczoną szkodę. W tym wypadku musiałbyś przedstawić linii lotniczej rachunki za utracone rzeczy, które znajdowały się w Twoim, zagubionym bagażu. Musisz pokazać także dowód zakupu utraconej walizki. Ale kto by takie rzeczy trzymał i przewidywał? Więc, jeśli nie potrafisz udowodnić wartości Twojej straty, przewoźnik określa ją sam, według kilogramów utraconego bagażu.

Na kolejnej stronie dowiesz się jakiej wysokości odszkodowanie Ci przysługuje, gdzie zgłosić reklamację dotyczącą bagażu, do kogo zwrócić się o pomoc, gdy przewoźnik odrzuci Twoją reklamację, a także poznasz kilka ważnych informacji, o których musisz wiedzieć.


PrevNext
Gdzie lecieć w październiku? 5 idealnych kierunków

Alerty cenowe

Ustaw gdzie i kiedy chcesz lecieć, a my zajmiemy się resztą!

Najlepsze okazje

Czas pomyśleć o MAJÓWCE! Sprawdź okazje na długi weekend!7 ofert od 376 Sprawdź Tanie loty z Polski od Wizz Air30 ofert od 99 Sprawdź Tanie loty na greckie wyspy! Zakręci Wam się w głowie od tego piękna12 ofert od 276 Sprawdź Tanie loty z Warszawy! Ruszaj w podróż30 ofert od 116 Sprawdź