Treść strony

5446-najczestsze-problemy-lotnicze-odszkodowanie-za-opozniony-bagaz-case-study

Wyszukiwarka biletów lotniczych

przelot złożony
1 pasażer
  • Dorośli od 18 lat-1+
  • Młodzież 12-18 lat-0+
  • Dzieci 2-12 lat-0+
  • Niemowlęta do 2 lat-0+
  • Wybierz
Szukaj
  • polska firma
  • 20 lat na rynku
  • 600 000 klientów
  • bezpieczne płatności
  • gwarancja najniższej ceny
Tanie loty. Szybko i wygodnie.

Treść główna

Konstruktor LEGO i statysta Bollywood – niezwykłe zawody z całego świata

Konstruktor LEGO i statysta Bollywood – niezwykłe zawody z całego świata

Co zrobić, gdy bagaż zawieruszy się w trakcie podróży samolotem i doleci na lotnisko docelowe z opóźnieniem? Czy pasażerom należy się w takim przypadku odszkodowanie? W jaki sposób wyliczyć stratę? Poznaj historię pasażerki, która  za opóźniony bagaż dostała 550 PLN rekompensaty.

Case study:

Pani Alicja wracała w niedzielę wieczorem do Polski po ważnym spotkaniu biznesowym w Londynie. Jej podróż samolotem na trasie Londyn – Frankfurt - Katowice przebiegała zgodnie z planem. Lecz po przylocie do Polski okazało się, że bagaż Pani Alicji utknął gdzieś na lotnisku we Frankfurcie i jest opóźniony. 

Zgłosiwszy opóźnienie swojego bagażu na lotnisku w Katowicach, Pani Alicja wypełniła formularz PIR i na wszelki wypadek zachowała dokumenty podróży, myśląc o tym czy nie złożyć reklamacji do linii. W jej opóźnionym bagażu były ważne materiały, które musiały być złożone w poniedziałek w biurze klienta. Ich opóźnienie spowodowało, że trzeba było odtwarzać pisma, a to wiązało się z koniecznością zlecenia tych prac poza biurem, co kosztowało firmę Pani Alicji ponad 550 złotych. 

W tej sytuacji Pani Alicja postanowiła, że jednak złoży reklamację do linii i przekazała swoją sprawę do monitoringu Stowarzyszenia Przyjazne Latanie. Ekspert Stowarzyszenia po zapoznaniu się ze sprawą udzielił Pani Alicji porady o jej prawach. W przeciągu niespełna 4 tygodni linia lotnicza odpowiedziała na reklamację, uznając roszczenie pasażerki i przelała na jej konto żądaną kwotę.

b2ap3_thumbnail_suitcase-841200_1280.jpg

Opóźniony bagaż - postępowanie krok po kroku

W czasie podróży samolotem, zwłaszcza podczas rejsów z międzylądowaniem, nie raz może zdarzyć się, że nasz bagaż gdzieś się zawieruszy. Po wylądowaniu w porcie docelowym i stwierdzeniu, że Twój bagaż zaginął, jest opóźniony lub uszkodzony, należy udać się do stanowiska “Zaginiony Bagaż” (ang. "Lost Luggage" lub "Lost & Found") i udzielić informacji o charakterystycznych detalach  torby lub walizki, by sporządzić raport nieprawidłowości bagażowej tzw. PIR (z ang. Property Irregularity Report) i pamiętać, żeby go zachować, aby móc potem dołączyć do reklamacji. 

Warto przypomnieć, że obowiązki przewoźników lotniczych w przypadku opóźnienia, zagubienia lub zniszczenia bagażu reguluje Konwencja Montrealska. W przypadku utraty lub uszkodzenia bagażu lub gdy wystąpiło opóźnienie w jego dostarczeniu pasażer może mieć prawo do odszkodowania w wysokości maksymalnej 1220 euro. Linie lotnicze są jednak zwolnione z odpowiedzialności, jeśli podjęły wszelkie niezbędne kroki, aby zapobiec szkodom lub gdy nie miały możliwości podjęcia takich kroków. 

W przypadku uszkodzenia bagażu należy złożyć skargę u przewoźnika w ciągu 7 dni od daty otrzymania bagażu. W przypadku wystąpienia opóźnienia w odbiorze bagażu okres ten nie może być dłuższy niż 21 dni. Tak więc po stwierdzeniu zniszczenia lub zagubienia bagażu należy:

  • zgłosić się do biura obsługi w hali przylotów,
  • wypełnić na lotnisku formularz nieprawidłowości bagażowej tzw. PIR,
  • zapoznać się z warunkami reklamacji przewoźnika, ponieważ może on żądać dołączenia innych dokumentów,
  • złożyć reklamację do linii lotniczej pamiętając o terminach: 7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu, lub 21 dni od odbioru opóźnionego bagażu.

Dodatkowo przedstawiamy listę dokumentów najczęściej wymaganych przez przewoźników w przypadku reklamacji bagażowych (opóźniony, uszkodzony, okradziony, zaginiony):

  • formularz nieprawidłowości bagażowej tzw. PIR z portu lotniczego,
  • potwierdzenie odbioru bagażu, jeżeli dostarczony z opóźnieniem,
  • przywieszka bagażowa,
  • fotografie uszkodzonego bagażu oraz/lub przedmiotów z zawartości,
  • dokładna lista przedmiotów brakujących z zawartości bagażu wraz z wyceną każdego przedmiotu i rachunkami potwierdzającymi wartość tych przedmiotów,
  • bilet lotniczy / kopia potwierdzenia rezerwacji na dany rejs.

Aby uzyskać więcej informacji na temat praw pasażerów i pomoc ekspertów zapraszamy na stronę internetową Stowarzyszenia Przyjazne Latanie, które wspiera swoich członków w w dochodzeniu praw pasażera. 

Stowarzyszenie Przyjazne Latanie zachęca także do wydrukowania darmowej Karty Pasażera, która zawiera praktyczną instrukcję postępowania w przypadku problemów oraz potwierdza objęcie ochroną w zakresie praw pasażerów lotniczych przez Stowarzyszenie Przyjazne Latanie. 

C:UsersPLatanieDesktopWszystkie FOTYprzyjazne-latanie-logo-rgb.jpg

Papierowa kosmetyczka Paprcuts - prezentacja produ...
Mapa - Afryka bez eboli

Alerty cenowe

Ustaw gdzie i kiedy chcesz lecieć, a my zajmiemy się resztą!

Najlepsze okazje

Rzym trzeba odwiedzić przynajmniej raz w życiu. Złap okazję na lot!12 ofert od 220 Sprawdź W stronę słońca! Tanie loty na południe! 30 ofert od 207 Sprawdź SKANDYNAWIA to kraina z bajki! Leć się tam w dobrej cenie!20 ofert od 112 Sprawdź Gdzie jechać we Włoszech? Daj się skusić na tanie loty na jedną z pięknych wysp!12 ofert od 332 Sprawdź