Treść strony
Wyszukiwarka biletów lotniczych
Treść główna
Konstruktor LEGO i statysta Bollywood – niezwykłe zawody z całego świata
Co zrobić, gdy bagaż zawieruszy się w trakcie podróży samolotem i doleci na lotnisko docelowe z opóźnieniem? Czy pasażerom należy się w takim przypadku odszkodowanie? W jaki sposób wyliczyć stratę? Poznaj historię pasażerki, która za opóźniony bagaż dostała 550 PLN rekompensaty.
Case study:
Pani Alicja wracała w niedzielę wieczorem do Polski po ważnym spotkaniu biznesowym w Londynie. Jej podróż samolotem na trasie Londyn – Frankfurt - Katowice przebiegała zgodnie z planem. Lecz po przylocie do Polski okazało się, że bagaż Pani Alicji utknął gdzieś na lotnisku we Frankfurcie i jest opóźniony.
Zgłosiwszy opóźnienie swojego bagażu na lotnisku w Katowicach, Pani Alicja wypełniła formularz PIR i na wszelki wypadek zachowała dokumenty podróży, myśląc o tym czy nie złożyć reklamacji do linii. W jej opóźnionym bagażu były ważne materiały, które musiały być złożone w poniedziałek w biurze klienta. Ich opóźnienie spowodowało, że trzeba było odtwarzać pisma, a to wiązało się z koniecznością zlecenia tych prac poza biurem, co kosztowało firmę Pani Alicji ponad 550 złotych.
W tej sytuacji Pani Alicja postanowiła, że jednak złoży reklamację do linii i przekazała swoją sprawę do monitoringu Stowarzyszenia Przyjazne Latanie. Ekspert Stowarzyszenia po zapoznaniu się ze sprawą udzielił Pani Alicji porady o jej prawach. W przeciągu niespełna 4 tygodni linia lotnicza odpowiedziała na reklamację, uznając roszczenie pasażerki i przelała na jej konto żądaną kwotę.
Opóźniony bagaż - postępowanie krok po kroku
W czasie podróży samolotem, zwłaszcza podczas rejsów z międzylądowaniem, nie raz może zdarzyć się, że nasz bagaż gdzieś się zawieruszy. Po wylądowaniu w porcie docelowym i stwierdzeniu, że Twój bagaż zaginął, jest opóźniony lub uszkodzony, należy udać się do stanowiska “Zaginiony Bagaż” (ang. "Lost Luggage" lub "Lost & Found") i udzielić informacji o charakterystycznych detalach torby lub walizki, by sporządzić raport nieprawidłowości bagażowej tzw. PIR (z ang. Property Irregularity Report) i pamiętać, żeby go zachować, aby móc potem dołączyć do reklamacji.
Warto przypomnieć, że obowiązki przewoźników lotniczych w przypadku opóźnienia, zagubienia lub zniszczenia bagażu reguluje Konwencja Montrealska. W przypadku utraty lub uszkodzenia bagażu lub gdy wystąpiło opóźnienie w jego dostarczeniu pasażer może mieć prawo do odszkodowania w wysokości maksymalnej 1220 euro. Linie lotnicze są jednak zwolnione z odpowiedzialności, jeśli podjęły wszelkie niezbędne kroki, aby zapobiec szkodom lub gdy nie miały możliwości podjęcia takich kroków.
W przypadku uszkodzenia bagażu należy złożyć skargę u przewoźnika w ciągu 7 dni od daty otrzymania bagażu. W przypadku wystąpienia opóźnienia w odbiorze bagażu okres ten nie może być dłuższy niż 21 dni. Tak więc po stwierdzeniu zniszczenia lub zagubienia bagażu należy:
- zgłosić się do biura obsługi w hali przylotów,
- wypełnić na lotnisku formularz nieprawidłowości bagażowej tzw. PIR,
- zapoznać się z warunkami reklamacji przewoźnika, ponieważ może on żądać dołączenia innych dokumentów,
- złożyć reklamację do linii lotniczej pamiętając o terminach: 7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu, lub 21 dni od odbioru opóźnionego bagażu.
Dodatkowo przedstawiamy listę dokumentów najczęściej wymaganych przez przewoźników w przypadku reklamacji bagażowych (opóźniony, uszkodzony, okradziony, zaginiony):
- formularz nieprawidłowości bagażowej tzw. PIR z portu lotniczego,
- potwierdzenie odbioru bagażu, jeżeli dostarczony z opóźnieniem,
- przywieszka bagażowa,
- fotografie uszkodzonego bagażu oraz/lub przedmiotów z zawartości,
- dokładna lista przedmiotów brakujących z zawartości bagażu wraz z wyceną każdego przedmiotu i rachunkami potwierdzającymi wartość tych przedmiotów,
- bilet lotniczy / kopia potwierdzenia rezerwacji na dany rejs.
Aby uzyskać więcej informacji na temat praw pasażerów i pomoc ekspertów zapraszamy na stronę internetową Stowarzyszenia Przyjazne Latanie, które wspiera swoich członków w w dochodzeniu praw pasażera.
Stowarzyszenie Przyjazne Latanie zachęca także do wydrukowania darmowej Karty Pasażera, która zawiera praktyczną instrukcję postępowania w przypadku problemów oraz potwierdza objęcie ochroną w zakresie praw pasażerów lotniczych przez Stowarzyszenie Przyjazne Latanie.
Alerty cenowe
Ustaw gdzie i kiedy chcesz lecieć, a my zajmiemy się resztą!
Najlepsze okazje
Rzym trzeba odwiedzić przynajmniej raz w życiu. Złap okazję na lot!12 ofert od 220 zł Sprawdź W stronę słońca! Tanie loty na południe! 30 ofert od 207 zł Sprawdź SKANDYNAWIA to kraina z bajki! Leć się tam w dobrej cenie!20 ofert od 112 zł Sprawdź Gdzie jechać we Włoszech? Daj się skusić na tanie loty na jedną z pięknych wysp!12 ofert od 332 zł SprawdźZobacz również
Jeżeli wybierasz się do Hiszpanii, być może zainteresują Cię również tanie loty z Poznania do Barcelony lub tanie loty z Gdańska do Madrytu.
Nasi użytkownicy szukali też tanich lotów z Warszawy do Barcelony i z Krakowa do Madrytu.
Popularne wyszukiwania: Tanie loty z Modlina do Porto, tanie loty do Modlina, loty z Katowic do Toronto, loty z Berlina do Madrytu, bilety lotnicze promocje, Loty z Polski na Poludnie.