Czy wracasz wspomnieniami do swojej pierwszej podróży samolotem? Wsiadasz, zajmujesz miejsce, wreszcie następuje długo wyczekiwany start. Silniki głośno pracują, skrzydła się trzęsą, czujesz ekscytację, ale również zdenerwowanie. Jeśli w Twojej głowie pojawiła się katastroficzna wizja, pękających szyb, odrywających się siedzeń i pasażerów, którzy zostają wyssani na zewnątrz samolotu – nie martw się. To tylko Twoja wyobraźnia!

mężczyzna spóźnił się na samolot i siedzi smutny na lotnisku
Fot. Shutterstock

Panie pilocie, dziura w samolocie

Zacznijmy od konstrukcji okien. Samo ich zbicie jest trudniejsze, niż można przypuszczać. Okna w samolocie zwykle składają się z trzech warstw wykonanych z materiałów akrylowych. Pierwsza z nich, od strony pasażera, ma za zadanie chronić następną, w której znajduje się otwór odpowietrzający. Ostatnia warstwa, na zewnątrz samolotu, chroni przed różnicą ciśnień pomiędzy pokładem i poza nim.

Kształt i rozmiar ma znaczenie

Okna w samolotach są niewielkich rozmiarów i zawsze są zaokrąglone. Uniemożliwia to przedostanie się przez nie człowieka. Gdyby zastosowano okna prostokątne, poszycie kadłuba zostałoby rozerwane. Zaokrąglone rogi pozwalają na rozprowadzanie sił napierających na kadłub równomiernie.

Nie zapominaj również o pasach, które zapewnią Ci na bezpieczny powrót na ziemię! Zdecydowanie „łatwiej” niż w katastrofie lotniczej, zginąć w wypadku samochodowym czy jadąc na rowerze – więc lataj, zwiedzaj, doświadczaj i porzuć myśli o tego rodzaju scenariuszach!

4 KOMENTARZE

  1. Ale odpowiedzi na pytanie to ja nie mogę się doszukać. Artykuł jest o konstrukcji okna samolotowego. I rozumiem że jest niemal niemożliwe jego uszkodzenie. Ale jednak czasami do tego dochodzi… Więc wówczas może człowieka wyssać czy nie?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz swój komentarz
Please enter your name here