Utrudnienia! Ryanair grozi nawet zamknięciem połączeń do Polski! Wysłał list do Premiera Morawieckiego

Prezesi polskich lotnisk i linii lotniczych operujących w Polsce otrzymali od Urzędu Lotnictwa Cywilnego Plan skuteczności działania służb żeglugi powietrznej na lata 2020-2024. Nie są to dobre wiadomości i wiążą się głównie z opłatami, które mają pójść w górę już na początku 2022. W związku z tymi informacjami przedstawiciele portów i przewoźników wysłali list do Premiera Morawieckiego, w którym tłumaczą, że zapisy tego dokumentu są dla wszystkich wielkim zaskoczeniem, a ponadto są sprzeczne z wcześniejszymi deklaracjami wsparcia odbudowy rynku lotniczego po pandemii.

Swój list wystosował również Ryanair. Michael O’Leary nie zgadza się na proponowane przez polski rząd podwyżki opłat. Grozi nawet zamknięciem połączeń do Polski. Opłaty lotniskowe w Polsce i tak są wysokie, a ich podniesienie spowoduje zmniejszenie liczby połączeń, przerzucenie kosztów na pasażerów i przeniesienie ruchu do innych krajów Europy Środkowej.

Zobacz tłumaczenie listu do Premiera od Michael O’Leary z Ryanair (za Port Lotniczy Gdańsk):


Szanowny Panie Premierze,

Pandemia Covid-19 wywołała najpoważniejszy kryzys w historii lotnictwa. Bezprecedensowy spadek ruchu lotniczego spowodował ogromne straty finansowe, upadki linii lotniczych i utratę setek tysięcy miejsc pracy. Chociaż linie lotnicze pracują ciężko nad przywróceniem ruchu lotniczego, straty poniesione w trakcie kryzysu Covid będą obciążały finanse linii lotniczych przez wiele lat. Polskie opłaty za korzystanie ze służb żeglugi powietrznej były niekonkurencyjne w porównaniu do innych krajów europejskich jeszcze przed wybuchem epidemii Covid-19.

W 2019 roku średnia opłata za korzystanie ze służb w terminalach europejskich wynosiła 166 euro, podczas gdy analogiczna opłata na polskich lotniskach regionalnych aż 181 euro. Dlatego propozycja PAŻP, aby podnieść opłaty za korzystanie ze służb żeglugi powietrznej w polskich regionalnych portach lotniczych o nawet 70%, przy jednoczesnym zwiększeniu opłat trasowych o 26%, wskazuje na oderwanie PAŻP od rzeczywistości branży przewozów lotniczych, która została zdziesiątkowana przez pandemię. Takie proponowane podwyżki będą podwójnie szkodliwe dla polskiej sieci regionalnych połączeń powietrznych, nakładając najwyższy w Europie handicap kosztowy na regionalne porty lotnicze w stosunku do głównych lotnisk stołecznych.

Linie lotnicze nie będą w stanie ponosić takich zwiększonych kosztów. Również polscy konsumenci nie są gotowi, aby pokrywać takie koszty w formie wyższych opłat za przeloty. Zagrozi to rentowności komercyjnej marginalnych tras w Polsce, z których większość łączy regionalne porty lotnicze. Wynikiem tego będzie utrata siatki połączeń, lokalnych miejsc pracy i powiązanych korzyści gospodarczych. Przeniesienie potencjału linii lotniczych z Polski będzie oznaczało jego relokację na trasy w innych krajach Europy Środkowej, dając im przewagę ekonomiczną nad Polską w okresie, gdy regiony konkurują o turystów i inwestycje zewnętrzne.

Wzywamy Pański Rząd do zbadania proponowanych podwyżek cen i podjęcia interwencji w celu ochrony polskiej sieci połączeń lotniczych w okresie, gdy linie lotnicze dopiero stają na nogi po okresie pandemii. W zakresie, w jakim PAŻP potrzebuje dodatkowych środków na skutek epidemii Covid, takie finansowanie powinno zostać zapewnione przez właściciela, jak ma to miejsce w Niemczech, Grecji i innych krajach. Finansowanie przez właścicieli zapobiega nadmiernemu obciążeniu linii lotniczych, które już ponoszą ogromne koszty inwestycji w przywracanie ruchu lotniczego poprzez oferowanie biletów po obniżonych cenach.

Mamy nadzieję na możliwość omówienia tej ważnej kwestii z Panem Premierem w trakcie spotkania w najszybszym możliwym dla Pana Premiera terminie.

Mało tego, podobny krok ogłosiło PPL, czyli zarządca lotniska im. Chopina. To właśnie na największym lotnisku w Polsce mają wzrosnąć opłata za lądowanie oraz opłata pasażerska. Właśnie trwają przyśpieszone konsultacje, mające zakończyć się 17 września br. Nowe kwoty obowiązywałby od 1 listopada 2021 roku. Mowa nawet o podwyżkach o 40 proc.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz swój komentarz
Please enter your name here