Myśleli, że dostaną zwrot za lot, ale tego się nie spodziewali

Zgodnie z unijnym rozporządzeniem UE261, każdy pasażer może się ubiegać o finansową rekompensatę w przypadku odwołanego lub bardzo opóźnionego lotu. Zazwyczaj wymaga to niezbyt dużego zaangażowania, a zwrot pieniędzy udaje się wyegzekwować prędzej czy później. Jednak w przypadku pasażerów linii Finnair okazało się, że zwykła sytuacja z opóźnionym lotem może się skończyć nie tylko brakiem wypłaty odszkodowania, ale nawet koniecznością zapłaty niemałej kwoty linii lotniczej!

Rozprawa sądowa z zaskakującym wynikiem

Nietypowa sytuacja spotkała pasażerów linii Finnair, chcących odzyskać należne im odszkodowania za opóźnione loty Airbusem A350. Ze względu na wady produkcyjne tego samolotu, linia odnotowała kilka opóźnień swoich lotów. Kiedy pasażerowie zaczęli dochodzić swoich praw, Finnair bronił się twierdząc, że żadne rekompensaty się nie należą, bo wada produkcyjna jest kwestią niezależną od metod konserwacji, zatem stanowi nadzwyczajne okoliczności, leżące poza zakresem odpowiedzialności przewoźnika. 

Z taką opinią nie zgodziła się fińska Rada ds. Sporów Konsumenckich, jednak nie jest to organ mający uprawnienia i możliwość rozstrzygania sporów. Część pasażerów zdecydowała się zatem wkroczyć na drogę sądową i w ten sposób dochodzić swoich praw. W tym celu wynajęli firmę specjalizującą się w pozyskiwaniu odszkodowań – ifDelayed, która pozwała Finnair. Wyrok zapadł jednak na korzyść linii lotniczej, a sąd zadecydował, że koszty sądowe i prawne ma pokryć strona przegrana. IfDelayed ogłosiło w związku z tym upadłość, a przewoźnik postanowił… odzyskać pieniądze od swoich pasażerów. Nakaz zapłaty kosztów prawnych otrzymały wszystkie osoby, które złożyły początkowy pozew, co oznaczało, że każdy z nich za swój opóźniony lot będzie musiał zapłacić dodatkowo 7 000 euro czyli ok. 32 000 zł. 

Odszkodowania za opóźnione loty w UE

Rozporządzenie UE 261 (2004) wymaga, aby linie lotnicze wypłacały pasażerom rekompensatę w wysokości od 250 do 600 euro jeśli lot opóźni się o ponad 3 godziny lub zostanie odwołany. Kwota zależy od odległości lotu.

Odszkodowanie dotyczy nawet odwołań, które mają miejsce z wyprzedzeniem, a nie tylko w dniu wyjazdu. Jeśli odwołanie nastąpi w ciągu dwóch tygodni od odlotu, linia lotnicza musi wypłacić odszkodowanie, chyba że może zapewnić przewóz, który przylatuje nie więcej niż cztery godziny później niż pierwotnie planowano.

Nie każdy jednak ma czas i możliwości dochodzić swoich praw samodzielnie. Najwyraźniej jednak nawet wynajęcie zewnętrznej firmy nie zawsze jest gwarantem sukcesu, a może się skończyć tak pechowo, jak w powyższym przypadku. 

Opóźniony lot? Dowiedz się więcej >> Odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot

Aleksandra Ryś
Aleksandra Ryś
Redaktor Tanie-Loty.pl, prowadzi również własnego bloga podróżniczego. Z wykształcenia polonistka, z zamiłowania globtroterka. Mistrzyni wyłapywania okazji i latania za grosze. W wolnym czasie planuje kolejne wojaże.

Zobacz też

1 KOMENTARZ

  1. Czy możemy więc uznać, że te wszystkie firmy walczące “w naszym imieniu” o odszkodowania mają w nosie weryfikację zasadności roszczenia?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Obserwuj nas

427,346FaniLubię
33,449ObserwującyObserwuj
5,711ObserwującyObserwuj

Zobacz też