Treść strony

  • polska firma
  • 20 lat na rynku
  • 600 000 klientów
  • bezpieczne płatności
  • gwarancja najniższej ceny

Treść główna

Bądź świadom swoich praw

biznes
Warto znać swoje prawa
Fot. Dreamstime

Podróż samolotem to dość szybki, wygodny, a ostatnio, dzięki tanim liniom lotniczym, również niedrogi środek transportu, stąd wielu z nas skorzysta z usług przewoźników lotniczych. Niestety nie zawsze podróż przebiega bez zakłóceń. Jeśli spotkają nas problemy, warto wiedzieć, jakie prawa przysługują pasażerom linii lotniczych w Europie i jak możemy z nich korzystać. Serwis Tanie-Loty.com.pl przygotował krótki poradnik dotyczący praw przysługujących pasażerom linii lotniczych.

Minimalne prawa pasażera określa rozporządzenie nr 261/2004/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 roku i są to: prawo do opieki, prawo do odszkodowania, prawo do zwrotu pełnej ceny biletu, prawo do zmiany planu podróży, prawo do zwrotu części ceny biletu za zmianę klasy podróży, prawo do informacji o prawach pasażera, prawo do informacji o tożsamości przewoźnika, prawo do złożenia skargi na przewoźnika lotniczego.

Zmiana klasy podróży

Zdarza się, że na pokładzie samolotu nie starcza miejsca dla wszystkich, którzy kupili bilet (typowy overbooking). Najczęściej jest tak, że osoby z wykupionymi biletami na miejsce niższej klasy (ekonomicznej), otrzymują miejsce w wyższej klasie (business). Jeśli zdarzy się sytuacja odwrotna (przeniesienie z wyższej klasy do niższej), zgodnie z prawem do zwrotu części ceny biletu za zmianę klasy podróży, przysługuje nam odszkodowanie od 30 do 75% ceny biletu w zależności od długości trasy.

Odmowa przyjęcia na pokład

Jeśli przesunięcia między klasami nie wystarczą, przewoźnik szuka ochotników wśród pasażerów do rezygnacji z lotu. Zgłaszając się na ochotnika, mamy prawo do zwrotu ceny biletu lub innego połączenia. By nas skusić, przewoźnik może zaproponować także rozmaite korzyści, wedle swojego uznania. Gdy brakuje ochotników przewoźnik może odmówić nam przelotu wbrew naszej woli. W takim przypadku mamy prawo do opieki, zwrotu ceny biletu lub innego połączenia i do odszkodowania.

Znaczne opóźnienie lotu

Jeśli przewoźnik przewiduje, że nasz lot opóźni się o ponad dwie godziny, lub gdy takie opóźnienie już nastąpiło, przysługuje nam prawo do opieki. Ponadto, jeśli przewidywane opóźnienie wynosi ponad pięć godzin, możemy zrezygnować z lotu, odebrać pieniądze za niewykorzystany bilet a przewoźnik musi nam zapewnić bezpłatny powrót do portu, z którego rozpoczęliśmy podróż.

Odwołany lot

Gdy lot, na który wykupiliśmy bilet, zostaje odwołany, uzyskujemy prawo do opieki i zwrotu ceny biletu lub innego połączenia. Prócz tego, uzyskujemy także prawo do odszkodowania, chyba, że przewoźnik uprzedzi nas o odwołaniu lotu odpowiednio wcześnie, lub gdy odwołanie nastąpiło z przyczyn wyjątkowych, którym nie mógł zapobiec.

Prawo do opieki

Linia lotnicza zobowiązana jest otoczyć pasażerów opieką w przypadku: odwołania lotu, odmowy przyjęcia na pokład wbrew woli pasażera oraz znacznego opóźnienia lotu. Przewoźnik powinien bezpłatnie zapewnić swoim klientom: wyżywienie i napoje, dwie rozmowy telefoniczne, faksy lub e-maile, zakwaterowanie w hotelu wraz z transportem pomiędzy lotniskiem, a miejscem zakwaterowania (gdy musimy czekać na lot przez całą noc).

Prawo do odszkodowania

W przypadku odmowy przyjęcia na pokład wbrew woli pasażera lub odwołania lotu, może Państwu przysługiwać odszkodowanie w wysokości od 125 euro do 600 euro, w zależności od odległości przelotu i opóźnień spowodowanych zmianą trasy podróży. Pamiętajmy jednak, że prawo do odszkodowania nie przysługuje, gdy przewoźnik uprzedzi nas o odwołaniu lotu odpowiednio wcześnie, lub gdy odmowa przyjęcia pasażera na pokład jest uzasadniona przyczynami natury zdrowotnej, wymogami bezpieczeństwa lub niewłaściwymi dokumentami podróżnymi.

Prawo do zwrotu pełnej ceny biletu i bezpłatnego powrotu

W przypadku odwołania lotu, odmowy przyjęcia na pokład albo opóźnienia lotu o 5 lub więcej godzin pasażer ma prawo odstąpić od umowy. W tym przypadku przewoźnik jest zobowiązany zwrócić w formie pieniężnej pasażerowi pełen koszt biletu oraz zapewnić pasażerowi lot powrotny do pierwotnego miejsca wylotu.

Prawo do zmiany planu podróży

Jeśli nie skorzystamy z prawa zwrotu kosztów biletu, a nasz lot został odwołany lub odmówiono nam wejścia na pokład, przewoźnik musi zapewnić nam inne połączenie w dogodnym dla nas terminie.

Inne prawa

Pamiętajmy o tym, że w przypadku odwołania lotu, odmowy przyjęcia na pokład lub opóźnienia lotu co najmniej o dwie godziny przewoźnik jest zobowiązany przekazać nam pisemną informację o naszych prawach. Dokonując rezerwacji biletu mamy prawo znać tożsamość przewoźnika, co pozwoli nam uniknięcia podróżowania z liniami, które znajdują się na tzw. „czarnej liście”. A jeżeli nasz przewoźnik naruszył któreś z wymienionych wyżej praw, przysługuje nam prawo do wniesienia na niego skargi (w Polsce do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego).

No i jeszcze bagaż…

Pasażer ma prawo do wystąpienia o odszkodowanie za zniszczenie, uszkodzenie, opóźnienie lub utratę bagażu podczas lotu. Roszczenia dotyczące uszkodzonego bagażu należy zgłosić linii lotniczej jak najszybciej (najlepiej do 7 dni). Często niestety przewoźnicy uchylają się od odpowiedzialności za poniesione przez nas szkody. W tym przypadku pozostaje nam tylko droga sądowa. Dlatego wartościowe rzeczy lepiej przewozić w bagażu podręcznym.

Uzbrojeni w odpowiednią wiedzę na temat naszych praw, nie pozostaje nam nic innego jak życzyć wszystkim Spokojnego lotu!

Świat w kolorach tęczy
Wakacje low cost