przelot złożony
1 pasażer
  • Dorośli-1+
  • Dzieci-0+
  • Wiek dziecka 1-8+
  • Wiek dziecka 2-8+
  • Wiek dziecka 3-8+
  • Wiek dziecka 4-8+
  • Wiek dziecka 5-8+
  • Wiek dziecka 6-8+
  • OK
Szukaj
Wszystkie linie lotnicze. Rezerwuj wygodnie.


Poradnik podróżnika - prawa pasażera

Aby wzmocnić pozycję pasażera, Unia Europejska dnia 17.02.2006 r. opracowała szereg nowych przepisów dotyczących zarówno lotów regularnych obsługiwanych przez wszystkie linie, jak i tanich przewoźników. Regulacje dotyczą różnych sytuacji, z którymi pasażer może spotkać się na lotnisku lub na pokładzie samolotu. Są to m.in.:

Odmowa przyjęcia na pokład samolotu

Gdy przewoźnik odmówi przejęcia pasażera na pokład samolotu, ma obowiązek zaoferowania mu rekompensaty finansowej oraz pomocy. Prawa te obowiązują w przypadku wszystkich lotów (dotyczy to również lotów czarterowych, o ile pasażer stawił się w odpowiednim czasie do odprawy biletowo-bagażowej z portów lotniczych w UE lub do portu lotniczego na terenie UE z kraju poza UE, ale obsługiwanego przez przewoźnika unijnego).

Jeśli nie zostaniesz wpuszczony na pokład z powodu zjawienia się na lotnisku zbyt dużej liczby osób posiadających ważną rezerwację, przewoźnik może znaleźć osoby chętne do zrezygnowania z miejsca na rzecz innego pasażera, który również zaplanował podróż danym rejsem. Ochotnikowi przysługuje rekompensata. Przewoźnik zobowiązany jest do zaoferowania mu zwrotu uiszczonej opłaty przewozowej (łącznie z bezpłatnym przelotem - w miarę potrzeby) do portu, w którym podróż rozpoczęto lub alternatywnego rejsu do portu docelowego podróży.

Jeśli nie zgłosimy się na ochotnika, przysługuje nam rekompensata:

- 250 Euro (rejsy na trasach do 1500 km),
- 400 Euro (rejsy na trasach powyżej 1500 km na terenie UE oraz lotów pomiędzy 1500-3500 km poza unią),
- 600 Euro (rejsy na trasach powyżej 3500 km poza terytorium UE).

Gdy opóźnienie w dotarciu do miejsca docelowego nie jest tak duże, rekompensata może zostać zmniejszona o 50 %.

Odwołanie lotu


Podobnie jak w przypadku odmowy przyjęcia na pokład samolotu, przewoźnik zobowiązany jest do wypłacenia nam rekompensaty lub zaproponowania alternatywnego rejsu do portu docelowego podróży, a także zaoferowania wyżywienia i pobytu w hotelu w zależności od potrzeby (łącznie z transportem) oraz świadczeń (np. połączenia telefoniczne).

Rekompensata nie przysługuje, gdy: zostałeś odpowiednio wcześniej zawiadomiony o odwołaniu lotu (z dwutygodniowym wyprzedzeniem; ok. tygodniowym z ofertą innego połączenia odbywającego się tego samego dnia co odwołany lot) oraz w przypadku odwołania lotu ze względu na złe warunki pogodowe, strajki, kataklizmy.

Znaczne opóźnienia lotu


Jeżeli stawimy się w odpowiednim czasie do odprawy biletowo-bagażowej, a przewoźnik przewiduje, że wystąpi opóźnienie lotu o: minimum 2 godziny (rejsy do 1500 km), minimum 3 godziny (rejsy powyżej 1500 km na terenie UE; 1500-3500 km poza UE), minimum 4 godziny (rejsy powyżej 3500 km poza UE), to nabywamy prawo do opieki (wyżywienie, nocleg – jeśli istnieje taka konieczność) na czas oczekiwania na połączenie oraz dwóch darmowych połączeń telefonicznych.

Jeśli przewiduje się, że opóźnienie będzie trwać dłużej niż pięć godzin, mamy prawo do zwrotu pieniędzy oraz darmowego transportu na lotnisko, z którego rozpoczynała się podróż.

Zniszczenie lub utrata bagażu

W przypadku zniszczenia, opóźnienia lub zagubienia bagażu mamy prawo do wystąpienia o odszkodowanie w wysokości 1000 SDR (1 SDR to ok. 1, 18 euro). Wszelkie roszczenia dotyczące uszkodzonego odprawionego bagażu należy zgłosić w terminie 7 dni od daty jego odbioru, w przypadku bagażu opóźnionego - w ciągu 21 dni od odbioru.

Możemy wnieść roszczenie o odszkodowanie przeciwko przewoźnikowi, z którym zawarliśmy umowę lub obsługującemu dany lot, jeżeli nie jest to ten sam przewoźnik.

Gdy prawa pasażera zostaną naruszone...

...należy niezwłocznie zwrócić się do przedstawiciela linii lotniczych obsługujących dany lot z prośbą o jego rozwiązanie. Jeśli takie działanie nie przyniesie skutku, należy złożyć skargę do krajowych władz wykonawczych.

Jeśli wylot następuje z kraju UE, skargę należy złożyć w kraju wylotu. Jeśli wylot ma miejsce z kraju nie należącego do UE, ale dany lot jest obsługiwany przez którąś z unijnych linii lotniczych, skargę należy złożyć w kraju UE (kraj docelowy).

Nazwę i adres właściwych władz lub szczegółowe informacje o organizacjach udzielających porad i pomocy w przypadku wszelkich innych skarg (np. dotyczących bagażu,  wyjazdów zorganizowanych, uszkodzenia ciała lub zgonu) można uzyskać pod bezpłatnym numerem Europe Direct: 00 800 678 910 11, lub pisząc na adres poczty elektronicznej: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..