Kolej gondolowa na Szyndzielnię w Beskidzie Śląskim
Kolej gondolowa na Szyndzielnię w Beskidzie Śląskim rozpoczęła pracę w grudniu 1953 r. Jest to pierwsza powojenna kolej linowa w Polsce, druga ogółem (po kolei na Kasprowy Wierch). Kolej na Szyndzielnię jest koleją nowego typu – dwulinowa, okrężna, systemu Girak. Austriacka firma "Bruder Girak" opracowała dokumentację, dostarczyła podpory wraz z osprzętem, kompletne urządzenia mechaniczne i elektryczne, tabor i liny oraz objęła kierownictwo nad całością inwestycji. Całość montażu prowadził zespół techniczny przy krakowskim Zarządzie Inwestycji Kolejowych. Projektantem budynków była inż. arch. K. Różyska, a wykonawcą całości robót – Bielskie Przemysłowe Zjednoczenie Budowlane. Zimą 1994-95 kolej poddano gruntownej modernizacji, także przez firmę "Bruder Girak". Jest obecnie jedną z trzech (pozostałe dwie to kolej na Jaworzynę Krynicką i Stóg) kolei gondolowych w Polsce. Przy górnej stacji kolei - 14 sierpnia 2015 r. oddano do użytku 18-metrową wieżę widokową, która należy do Kolei Linowej Szyndzielnia.
Dane techniczne
•długość trasy – 1846 m
•różnica wysokości – 449,13 m
•średnica liny – 38 mm
•czas jazdy – 6,05 min
•wysokość położenia stacji dolnej – 509,72 m n.p.m.
•wysokość położenia stacji górnej – 958,85 m n.p.m.
•prędkość jazdy – do 5 m/s
•zdolność przewozowa – do 850 osób na godzinę
•wagony – 36 szt., każdy o pojemności 6 osób
•moc silnika napędowego – 290 kW
•moc silnika pomocniczego – 130 kW