Treść główna

Metro w Sankt Petersburgu

AS
 
4.5 (3)
0
Metro w Sankt Petersburgu
Metro w Sankt Petersburgu (ros.: Петербургский метрополитен) – system kolei podziemnej zlokalizowany w mieście Petersburgu i w obwodzie leningradzkim (tylko jedna stacja), na terenie Federacji Rosyjskiej. Składa się z piȩciu linii. Jest to jeden z najgłębiej położonych systemów metra na świecie. Odznaczone Orderem Lenina i stąd przed rozpadem Związku Radzieckiego oficjalnie znane jako Odznaczone Orderem Lenina Leningradzkie Metro imienia Włodzimierza Lenina (ros.: Ленинградский Ордена Ленина Метрополитен имени В.И. Ленина).
Metro w mieście nad Newą zostało uruchomione 15 listopada 1955 roku. Metro w Petersburgu to: 113,6 km podziemnych linii, 62 stacje, 68 westybuli, 251 schodów ruchomych, 1395 wagonów, 20 tys. pracowników i ok. 2,5 mln przewiezionych pasażerów w ciągu dnia[1]. Najgłębiej położona stacja do Admirałtiejskaja, znajdująca się na głębokości 86 metrów[1]. System obsługuje pięć zajezdni[1]. Pomysły budowy metra w mieście pojawiły się jeszcze w czasach Imperium Rosyjskiego, a pierwsze plany zaistniały w 1899 roku. Były one rozwijane i uzupełniane na przestrzeni kolejnych dziesięcioleci, ale żadne prace nie rozpoczęły się. Sytuacja zmieniła się po 1917 roku, a w latach trzydziestych XX wieku plany budowy metra w Leningradzie nabrały tempa. W 1941 roku Rada Komisarzy Ludowych Związku Radzieckiego podjęła oficjalną decyzję o budowie systemu kolei podziemnej w dawnej stolicy. Jeszcze w kwietniu rozpoczęły się roboty budowlane, ale w zaledwie kilka tygodni później, wskutek ataku Niemiec na Związek Radziecki zostały one wstrzymane.
W rok po zakończeniu II wojny światowej, 21 maja 1946 roku, wznowiono prace na budowie leningradzkiego metra. 10 grudnia 1946 roku rozpoczął się I etap konkursu na architektoniczne projekty stacji, który został ostatecznie rozstrzygnięty po trzeciej rundzie, w 1950 roku[2]. W 1954 roku władze miasta utworzyły przedsiębiorstwo komunalne zajmujące się obsługą metra w Leningradzie. W 1955 roku, z moskiewskiego metra, przekazano do Leningradu 59 pojazdów, a w marcu rozpoczęła się rekrutacja pracowników. 8 października metro przeszło pomyślnie testy, 14 listopada Rada Najwyższa ZSRR nadała mu imię Włodzimierza Lenina. Pierwsza linia (oznaczona kolorem czerwonym) została oficjalnie uruchomiona dla pasażerów w dzień później, 15 listopada 1955 roku[2]. W roku 1961 otwarta została druga linia (oznaczona kolorem niebieskim), w 1967 roku nastąpiło otwarcie trzeciej linii (zielonej), a w 1985 roku czwartej (pomarańczowej). Po rozpadzie Związku Radzieckiego i przemianowania Leningradu na Petersburg, także metro w mieście w dawnej stolicy Imperium Rosyjskiego zmieniło swą nazwę, a także straciło patronat Włodzimierza Lenina. W 2008 roku została otwarta piąta linia, którą oznaczono kolorem fioletowym. Od 2005 roku funkcjonuje Muzeum Metra. W 2011 roku metro w Petersburgu przewiozło łącznie 786 milionów pasażerów, co ulokowało je na piętnastym miejscu, pod względem natężenia ruchu, na świecie. Jednocześnie jest to jeden z najgłębiej położonych systemów metra na kuli ziemskiej.

Metro w Sankt Petersburgu - opinie

Ilość opinii: 3
Ocena łączna 
 
4.5
Łatwość dostępu / dojazd 
 
5.0  (3)
Atrakcyjność dla rodzin z dziećmi 
 
5.0  (3)
Udogodnienia i infrastruktura 
 
5.0  (3)
Cena 
 
3.0  (1)
Twoja ocena
Łatwość dostępu / dojazd
Oceń łatwość dojazdu i położenie miejsca
Atrakcyjność dla rodzin z dziećmi
Oceń w jakim stopniu to muzeum może być atrakcyjne dla dzieci
Udogodnienia i infrastruktura
Oceń udogodnienia i infrastrukturę muzeum (toalety, punkty gastronomiczne itp.)
Cena
Jeśli atrakcja jest płatna, oceń czy i w jakim stopniu jest warta swojej ceny: 1 gwiazdka - wstęp bardzo drogi, 5 gwiazdek - wstęp adekwatny do swojej ceny
Twoja opinia
Czy ta opinia jest pomocna? 0 0
Śmiało można korzystać,bo przejazdy tanio wychodzą a oprócz pokonanych dystansów mamy okazję zobaczyć naprawdę łande stacje!:) Przepych,przepych ,przepych! Naprawdę coś innego gdzie spotykamy bardziej u naszych zachodnich sąsiadów;)
Ocena łączna 
 
5.0
Łatwość dostępu / dojazd 
 
5.0
Atrakcyjność dla rodzin z dziećmi 
 
5.0
Udogodnienia i infrastruktura 
 
5.0
Cena 
 
N/A
Opinie użytkownika: 1
Czy ta opinia jest pomocna? 0 0
Metro w Ptersburgu nazywane było pałacem dla ludu. Rzeczywiście niektóre ze stacji są spektakularne, np. Awtowo. Wrażenie robi też głębokość stacji. Koniecznie trzeba wybrać się na przejżadżkę
Ocena łączna 
 
5.0
Łatwość dostępu / dojazd 
 
5.0
Atrakcyjność dla rodzin z dziećmi 
 
5.0
Udogodnienia i infrastruktura 
 
5.0
Cena 
 
N/A
Czy ta opinia jest pomocna? 0 0
STacje robią naprawdę ogromne wrażenie swoim przepychem. Warto obejrzeć choć kilka stacji. Żetony są bardzo tanie, więc mamy zwiedzanie za grosze ;-)
Ocena łączna 
 
4.5
Łatwość dostępu / dojazd 
 
5.0
Atrakcyjność dla rodzin z dziećmi 
 
5.0
Udogodnienia i infrastruktura 
 
5.0
Cena 
 
3.0

Nawigacja dodatkowa