Połączenie zdrowego odżywiania się z codzienną aktywnością fizyczną oraz podtrzymywanie silnych więzi rodzinnych i bogatego życia towarzyskiego – oto recepta na długowieczność, którą cieszą się mieszkańcy tzw. Niebieskich Stref.

Zagadka długowieczności

uśmiechnięta starsza kobieta w okularach przeciwsłonecznych i czerwonym kapeluszu z rondem rozkłada ręce
Mieszkańcy Niebieskich Stref znają receptę na szczęśliwe i długie życie. Fot. Pexels

Rozwikłania tej zagadki podjął się współpracujący z National Geographic Amerykanin Dan Buettner – podróżnik, pisarz, producent i pedagog. Zebrał zespół naukowców i lekarzy, z którymi odwiedził Niebieskie Strefy, czyli zakątki świata, w których mieszkańcy osiągają nie tylko zdumiewający wiek, ale i cieszą się wyjątkową jakością życia. Co ich cechuje? Aktywny tryb życia, dieta oparta głównie na nieprzetworzonych naturalnych pokarmach pochodzenia roślinnego oraz umiłowanie prostoty i tradycji. Nie bez znaczenia jest także pozytywne nastawienie, bogate życie duchowe i rodzinne oraz przynależność do wyznającej te same wartości społeczności.

5. Okinawa w Japonii

Wyspy na południowym krańcu Japonii od zawsze znane były z długowieczności, nazywano je krainą nieśmiertelnych. Mieszkańcy Okinawy, w szczególności kobiety, mogą poszczycić się najdłuższą w świecie średnią długością życia. Rzadko też zapadają na raka, choroby serca i demencję. W czym tkwi sekret? Sami twierdzą, że w silnym oddaniu rodzinie i przyjaciołom. Ważne jest posiadanie celu, siły napędowej (tzw. ikigai), która nadaje życiu sens. Seniorzy prowadzą bogate życie towarzyskie, kultywują tradycję moai (krąg przyjaciół, który zapewnia wsparcie emocjonalne, a nawet finansowe), dzięki czemu rozładowują stres. Dużo przebywają na świeżym powietrzu, lubią spacerować i niemal każdy uprawia ogródek, zapewniając sobie codzienną aktywność fizyczną. Każdego dnia poświęcają też chwilę na wspominanie przodków, bo wierzą, że ci chronią ich przed złem.

A co jadają stulatkowie na Okinawie? Głównie żywność pochodzenia roślinnego (króluje soja, z której powstaje tofu i miso), warzywa, wodorosty, owoce, zioła i przyprawy, a także produkty pełnoziarniste oraz ryby. Bardzo rzadko decydują się na mięso i słodycze, używają niewiele soli. Ich dieta uboga jest w tłuszcze, a bogata w antyutleniacze, witaminy i substancje mineralne. Starsi mieszkańcy Okinawy kierują się starym konfucjańskim porzekadłem hara hachi bu, co oznacza „Jedz tyle, aż będziesz pełny w 80 procentach”. Je się przecież, żeby żyć, a nie odwrotnie, dlatego we wszystkim należy zachować umiar.

Mieszkańcy Okinawy bardzo dużo czasu spędzają na świeżym powietrzu, wystawiając się na promienie słoneczne, które dostarczają im cenną witaminę D. Fot. Shutterstock

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz swój komentarz
Please enter your name here