Oni kierują ruchem samolotów po płycie lotniska

materiały prasowe: Port Lotniczy Wrocław

Koordynator ruchu naziemnego to ważna osoba na lotnisku. Odpowiada za to, by poruszające się po płycie samoloty sprawnie przemieszczały się na stanowiska po wylądowaniu. Na pewno widzieliście takich pracowników: wyposażonych w świecące wskaźniki i kamizelki z napisem "follow me". 

​Jednym gestem potrafią zatrzymać na płycie lotniska nawet największy samolot. Są nazywani „marszałkami", „follow me", koordynatorami ruchu naziemnego. Wyposażeni w żółte kamizelki pracownicy lotniska dbają o porządek na płycie postojowej. 

Michał Płachecki, kierownik działu Obsługi Samolotów, jeden z koordynatorów ruchu naziemnego Portu Lotniczego Wrocław.

Po lądowaniu koordynator prowadzi samolot na jedno ze stanowisk postojowych za pomocą prostej sekwencji znaków wydawanych załodze samolotu. Takich sygnałów jest około 25, ale najczęściej używa się tylko około 10 z nich. Dotyczą kierunku jazdy, wyłączenia bądź uruchomienia silników czy hamowania.

Jak zostać "follow me", czyli koordynatorem ruchu naziemnego?

Na większych polskich lotniskach jest zazwyczaj kilkunastu koordynatorów ruchu naziemnego w żółtych kamizelkach. Razem z kierowcami-operatorami (pracownikami, którzy jeżdżą cysternami pełnymi paliwa) dbają o obsługę samolotów na płycie. Dla przykładu we Wrocławiu takich pracowników jest łącznie 20, a na jednej zmianie pracuje przynajmniej dwóch koordynatorów ruchu naziemnego. 

Michał Płachecki

Aby zostać koordynatorem ruchu naziemnego trzeba wykazać się umiejętnościami analitycznego myślenia i patrzenia przestrzennego. Następnie przyszły pracownik bierze udział w szkoleniach w jednym z ośrodków szkoleniowych, które znajdują się przy lotniskach w Łodzi i w Warszawie.

 informacja prasowa, Port Lotniczy Wrocław

materiały prasowe: Port Lotniczy Wrocław