Dlaczego nie możesz zasnąć w nowym miejscu? Jak temu zaradzić?

Niektórym przytrafia się to często, innym rzadziej. Ale chyba każdy choć raz miał problem z zaśnięciem w nowym miejscu. Nawet bezstresowa podróż i wcześniejsze położenie się do snu nie niwelują problemu. Dlaczego tak się dzieje? Dlaczego nie możesz zasnąć w nowym miejscu? I jak temu zaradzić?

Dlaczego nie możesz zasnąć w nowym miejscu?

Efekt pierwszej nocy znany jest nawet naukowcom. Powstały na temat problemów ze snem w nowym miejscu liczne prace. Podczas wszelkiego rodzaju eksperymentów dotyczących ludzkiego snu, wyniki z pierwszej nocy zawsze są odrzucane, ponieważ stanowią przekłamanie. Ludzie po prostu zazwyczaj gorzej wtedy śpią. Podobnie jest w przypadku podróży. Po przyjeździe na miejsce nawet jeśli zmęczenie jest olbrzymie i tak zaśnięcie jest problematyczne.

Zatem dlaczego nie możesz zasnąć w nowym miejscu? Okazuje się, że ludzki mózg zaczyna wtedy inaczej niż zwykle funkcjonować. Półkule mózgu mają różny poziom aktywności, a jedna z nich po prostu cały czas przełączona jest w tryb czuwania. Badania wskazują, że zazwyczaj tą półkulą z lżejszym snem jest półkula lewa. Jest ona bardziej wrażliwa na hałasy i łatwiej reaguje nawet w nocy na najmniejsze zmiany otoczenia. Im późniejsza noc, tym bardziej wyrównana praca obu półkul. Dopiero po kilku godzinach mózg śpi równomiernie.

Taki brak równowagi w pracy mózgu wiąże się z koniecznością monitorowania nowego otoczenia i jest pozostałością po naszych przodkach. Musieli oni czuwać, by obudzić się w sytuacji zagrożenia i w ostatecznym rachunku po prostu przeżyć. Nasze mózgi po prostu nie do końca zdają sobie sprawę z tego, że pokój hotelowy jest bezpiecznym miejscem i nadal reagują jakbyśmy byli w strefie zagrożenia.

Jak ułatwić sobie zasypianie w nowym miejscu?

Jeśli lecisz na ważne spotkanie, warto polecieć dzień lub dwa wcześniej, by choć jedną dodatkową noc spędzić w hotelu i przyzwyczaić. się do niego. Nie zawsze taka opcja jest możliwa, dlatego warto po prostu spędzić w nowym pokoju jak najwięcej czasu przed snem i się z nim oswoić. Pomóc może zabranie ze sobą przedmiotów codziennego użytku, których widok sprawi, że poczujemy się bardziej jak w domu. Niekiedy pomaga swojski zapach, zatem znane perfumy również mogą się przydać.

By ułatwić sobie zasypianie można również starać się wykonywać te same czynności, co w domu. Taka domowa rutyna pozwala organizmowi się zrelaksować i wprowadzić na dobry tor. Uspokajające dźwięki także mogą pomóc. Choć z drugiej strony zatyczki do uszu również mogą być pomocne. Przede wszystkim jednak, trzeba przetestować na sobie obie te metody. Któraś na pewno będzie skuteczna.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz swój komentarz
Please enter your name here