przelot złożony
1 pasażer
  • Dorośli-1+
  • Dzieci-0+
  • Wiek dziecka 1-8+
  • Wiek dziecka 2-8+
  • Wiek dziecka 3-8+
  • Wiek dziecka 4-8+
  • Wiek dziecka 5-8+
  • Wiek dziecka 6-8+
  • OK
Szukaj
Wszystkie linie lotnicze. Rezerwuj wygodnie.

Dlaczego to trwa tak długo? Wszystko, co dzieje się z samolotem, kiedy czekasz na jego start

White-passenger-plane-in-the-blue-sky.-Aircraft-flies-high-over-the-clouds-and-foggy-mountain-landscape.-Airplane-view-back-and-top.-shutterstock_539220583

Podróżowanie jest jedną z przyjemniejszych rzeczy, jakie możemy sobie podarować. Jednak przelot samolotem czasami potrafi być niezwykle irytujący.

Najpierw pakowanie, potem dojazd na lotnisko, następnie kontrola bezpieczeństwa i czekanie przed bramką. Kiedy już przebrniesz przez to wszystko i siedzisz wciśnięty w fotel na pokładzie samolotu masz ochotę już po prostu lecieć. Jednak zwykle po wprowadzeniu pasażerów trzeba jeszcze trochę poczekać na upragniony start. Dlaczego? Bo najpierw wszystkie odpowiednie osoby muszą wykonać swoje obowiązki i sprawdzić, czy wszystko jest w porządku.

Jak wyglądają takie procedury i co wchodzi w ich skład? Piloci samolotów pasażerskich mają listę zadań do przeprowadzenia, zanim będą mogli odpalić silniki. Sprawdzenie wszystkich systemów różni się w zależności od modelu maszyny. Zanim jednak piloci będą mogli przystąpić do swoich procedur, dzieją się także inne rzeczy. I to nawet na trzy tygodnie przed Twoim planowanym odlotem!

Przede wszystkim planerzy lotów z linii lotniczych muszą ustalić, który samolot gdzie poleci oraz jaka załoga zostanie przydzielona do konkretnego lotu. Następnie sytuacja i tak jest monitorowana i w razie potrzeby zmieniana aż do dnia Twojego lotu. Kontrolerzy lotu muszą następnie sprawdzić prognozy pogody, plany lotów, warunki w powietrzu i zaplanować awaryjne trasy w razie wystąpienia jakichkolwiek nieprzewidywalnych czynników.

Ważną kwestią dotyczącą bezpieczeństwa jest również odpowiednie oszacowanie potrzebnej ilości paliwa. To bardzo istotny element, ponieważ samolot nie powinien lądować z wypełnionym bakiem, a jednocześnie paliwa musi wystarczyć na cały lot. Wszystko należy oszacować uwzględniając ciężar pasażerów, wagę bagaży oraz bufor bezpieczeństwa w sytuacjach awaryjnych (kiedy trzeba będzie zmienić trasę lotu i lądować na innym lotnisku niż zakładano początkowo).

Dodatkowo swoje własne wypunktowane listy do odhaczenia ma również załoga. Musi nie tylko sprawdzić czystość samolotu, ale zadbać także o sprawdzenie działania urządzeń sanitarnych na pokładzie, liczbę koców, posiłków, czy słuchawek (nie dotyczy tanich linii lotniczych). Dokładne sprzątanie samolotu odbywa się jednak tylko raz dziennie po ostatnim locie wykonanym danego dnia.

Mechanicy mają również swoje zadania do których zalicza się sprawdzanie stanu technicznego maszyny i naprawianie ewentualnych usterek zgłoszonych przez pilotów. Dodatkowo pracownicy lotniska muszą z zewnątrz przyjrzeć się maszynie i ustalić, czy nie ma żadnych widocznych uszkodzeń. Następnie muszą sprawdzić, czy pas startowy jest czysty, by samolot mógł bezpiecznie wzbić się w powietrze.

Cysterny dopompowują oszacowaną wcześniej ilość paliwa, a bagaże i cargo zostają załadowane do luku.

Obsługa pokładowa spotyka się na 60 do 90 minut przed wylotem. Zostają wprowadzeni w plan lotu, mają okazję się poznać lub przywitać. Piloci informują ich o szacowanym czasie lotu, możliwych turbulencjach, pogodzie w miejscu docelowym, itd. Do kolejnych obowiązków obsługi pokładowej należy sprawdzenie tzw. manifestu pokładowego oraz upewnienie się, że każdy pasażer dostał przydzielone miejsce, wymagający specjalnej opieki zostali dobrze obsłużeni, a bagaże bezpiecznie schowane w miejscach nad głowami. Następnie następuje prezentacja dotycząca bezpieczeństwa na pokładzie.

W tym czasie piloci ustalają plan lotu z wieżą kontrolną i czekają na zgodę na lot. Kiedy ją uzyskają spod kół samolotu zostają usunięte bloki hamujące i obsługa pasa pomaga wyprowadzić samolot na pas startowy. Ponownie następuje oczekiwanie na zgodę wieży i kontrolerów na start samolotu. Dopiero po sprawdzeniu wszystkich list samolot może wystartować.

Dlatego kiedy następnym razem będziesz się zastanawiał, czemu tak długo musisz czekać na wylot, będziesz już wiedział, co jest przyczyną. Niekiedy po prostu procedury się przedłużają.

Fot. Shutterstock 

polskazachwyca.pl

Alerty cenowe

Ustaw gdzie i kiedy chcesz lecieć, a my zajmiemy się resztą!

Zobacz naszą ofertę na tanie loty do Siem Reap. Lecisz z powrotem? Sprawdź także, bilety z Siem Reap.

Jeżeli wybierasz się do Kambodży, powinny Cię również zainteresować tanie loty z Singapuru do Siem Reap.

Popularne wyszukiwania: tanie loty do Moskwy, Loty, Pakiety z Poznania, Pakiety z Wrocławia, Pakiety w czerwcu, bilety lotnicze Londyn Gatwick, bilety lotnicze, wyszukiwarka lotów, Loty z Polski w Styczniu.

Wybierasz się w podróż? Sprawdź Poduszki/zagłówki podróżne, Pozostałe, Bez kategorii, Torby biznesowe i Zestawy walizek.