Treść strony
Wyszukiwarka biletów lotniczych
Treść główna
Najczęstsze problemy lotnicze: Odwołany lot z powodu strajku pilotów i powrót autokarem [Case study]
Strajk uznaje się za tak zwaną „nadzwyczajną okoliczność”, której nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszystkich racjonalnych środków. W tej sytuacji nie przysługuje prawo do zryczałtowanego odszkodowania. Jeśli jednak pasażer poniósł wymierną szkodę lub przewoźnik nie zapewnił opieki, można i należy złożyć reklamację.
Case Study:
Pan Tomek wracał do kraju wraz z grupą pasażerów z zorganizowanej wycieczki z Hiszpanii. Lot z Madrytu odbył się planowo i bez zakłóceń, ale po przylocie do Frankfurtu okazało się, że z powodu strajku pilotów jego lot do Warszawy został odwołany. Pan Tomek i jego współpasażerowie stanęli przed wizją spędzenia kilkunastu godzin na zatłoczonym lotnisku w oczekiwaniu na pierwszy dostępny lot do Polski po zakończeniu strajku. W tej dramatycznej sytuacji organizator wycieczki wziął sprawy w swoje ręce i załatwił całej grupie powrót do Polski autokarem. Po przyjeździe do kraju i po konsultacji z ekspertem Stowarzyszenia Praw Pasażerów Przyjazne Latanie Pan Tomek wraz z całą grupą pasażerów złożyli reklamację do linii lotniczej domagając się zwrotu poniesionych kosztów związanych z organizacją innego środka transportu i z zakupem biletów na autokar do Polski. Po kilku tygodniach przewoźnik pozytywnie rozpatrzył reklamację i wypłacił Panu Tomkowi i innym pasażerom wycieczki pieniądze, rekompensując poniesione koszty.
Czy należy się odszkodowanie?
Strajk uznaje się za tak zwaną „nadzwyczajną okoliczność”, której nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszystkich racjonalnych środków. W tej sytuacji nie przysługuje prawo do zryczałtowanego odszkodowania. Jeśli jednak pasażer poniósł wymierną szkodę lub przewoźnik nie zapewnił opieki, można i należy złożyć reklamację!
Obowiązki linii lotniczych w przypadku odwołania lotu reguluje rozporządzenie (WE) 261/2004. W sytuacji odwołania lotu z powodu strajku, linia lotnicza ma obowiązek skontaktować się z pasażerem niezwłocznie i zaproponować rozwiązanie. Solidny przewoźnik organizuje transport zastępczy na porównywalnych warunkach np. lot inną linią lotniczą. Pasażer ma także prawo zmienić daty podróży na późniejszą lub całkowicie zrezygnować z podróży i żądać zwrotu ceny biletu. Zwrot za bilet powinien nastąpić w ciągu siedmiu dni.
Gdy jesteśmy na lotnisku przewoźnik ma obowiązek zapewnić nam odpowiednią opiekę. W przypadku zaoferowania przez linię połączenia alternatywnego pasażerom przysługują bezpłatne posiłki i napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania na lotnisku. Linie lotnicze powinny również umożliwić przeprowadzenie dwóch bezpłatnych rozmów telefonicznych, wysłanie dwóch faksów lub e-maili. Jeżeli w związku ze strajkiem podróż przesunęła się co najmniej o jeden dzień, linia lotnicza musi zapewnić nieodpłatne zakwaterowanie w hotelu i transport do i z hotelu.
Często po zakończeniu strajku występują zakłócenia w operacjach lotniczych. Jednak to nie zwalnia przewoźnika z odpowiedzialności za wykonanie usługi przewozu zgodnie z warunkami podanymi w rezerwacji/na bilecie.
Jeśli uważasz, że linia lotnicza w naruszyła Twoje prawa pasażera złóż reklamację do przewoźnika. Jednak pamiętaj, że proces dochodzenia swoich praw w pojedynkę może być długotrwały, a wynik niepewny.
Na podstawie naszych obserwacji możemy z pełnym przekonaniem stwierdzić, że najskuteczniejszą metodą jest działanie grupowe. Dlatego zanim wystąpisz do linii o odszkodowanie, zbierz grupę pasażerów Twojego lotu (spisz na kartce telefony kontaktowe), a następnie złóżcie reklamacje. Pamiętaj, że działając w grupie wasze szanse na uznanie roszczenia przez linię lotniczą nie tylko diametralnie rosną, ale pozwalają wam zaoszczędzi czas i pieniądze w dochodzeniu swoich praw.
Aby uzyskać więcej informacji na temat praw pasażerów i pomoc ekspertów zapraszamy na stronę internetową Stowarzyszenia Przyjazne Latanie, które wspiera swoich członków w w dochodzeniu praw pasażera.
Stowarzyszenie Przyjazne Latanie zachęca także do wydrukowania darmowej Karty Pasażera, która zawiera praktyczną instrukcję postępowania w przypadku problemów oraz potwierdza objęcie ochroną w zakresie praw pasażerów lotniczych przez Stowarzyszenie Przyjazne Latanie.
Alerty cenowe
Ustaw gdzie i kiedy chcesz lecieć, a my zajmiemy się resztą!
Najlepsze okazje
Czas pomyśleć o MAJÓWCE! Sprawdź okazje na długi weekend!6 ofert od 376 zł Sprawdź Tanie loty z Warszawy! Ruszaj w podróż30 ofert od 118 zł Sprawdź Planujesz wakacje w czerwcu? Znajdź idealną propozycję lotu dla siebie!30 ofert od 128 zł Sprawdź Tanie bilety Ryanair! Najlepsze okazje w jednym miejscu!30 ofert od 93 zł SprawdźZobacz również
Nasi użytkownicy szukali ostatnio tanich lotów z Warszawy do Lizbony, z Krakowa do Paryża oraz połączeń lotniczych z Warszawy do Kijowa.
Popularne wyszukiwania: Tanie loty z Okęcia do Monachium, tanie loty z Okęcia, loty z Warszawy do Zurychu, tanie bilety lotnicze, wyszukiwarka lotów.