Nadszedł ten historyczny moment w branży lotniczej. Airbus przedstawił trzy koncepcje pierwszego na świecie bezemisyjnego samolotu komercyjnego! Wszystkie te koncepcje opierają się na wodorze jako głównym źródle energii. Jeśli rozwój technologii wodorowej będzie postępował w oczekiwanym tempie, bezemisyjny samolot komercyjny Airbusa zejdzie z linii montażowej i zostanie wprowadzony do użytku do 2035 roku.

Aby osiągnąć ten ambitny cel, Airbus będzie musiał uruchomić program samolotów ZEROe do 2025 r. Ten okres daje inżynierom Airbusa około pięciu lat na dopracowanie wszystkich wymaganych technologii wodorowych. Szacuje się, że w nadchodzących miesiącach zostanie oficjalnie uruchomionych kilka programów demonstracyjnych wodoru, w ramach których przetestowane zostaną technologie wodorowych ogniw paliwowych i spalania wodoru. Szacuje się, że pełnowymiarowy prototyp samolotu pojawi się pod koniec lat 20. XX wieku.

Każda z tych koncepcji prezentuje inne podejście do osiągnięcia lotu bezemisyjnego, badając różne ścieżki technologiczne i konfiguracje aerodynamiczne.

Guillaume Faury, dyrektor generalny Airbusa powiedział:

To historyczny moment dla całego sektora lotnictwa komercyjnego i zamierzamy odegrać wiodącą rolę w najważniejszej przemianie, jakiej kiedykolwiek doświadczył ten przemysł. Koncepcje, które dziś ujawniamy, dają światu wgląd w nasze ambicje, aby realizować śmiałą wizję przyszłości bezemisyjnych lotów. Jestem głęboko przekonany, że wykorzystanie wodoru – zarówno w paliwach syntetycznych, jak i jako podstawowego źródła energii w samolotach komercyjnych – może znacznie zmniejszyć wpływ lotnictwa na klimat.

Dyrektor generalny Airbusa tłumaczy, że najbardziej przełomowa technologia bezemisyjna mająca na celu zmniejszenie wpływu przemysłu lotniczego na klimat będzie wymagała rygorystycznych testów i ocen. Wodór z pewnością wyróżnia się na tle konkurencji: według wewnętrznych obliczeń Airbus szacuje, że wodór może zmniejszyć emisje CO2 w lotnictwie nawet o 50%. Kluczowym będzie tu wsparcie rządów. Zwiększone finansowanie badań i technologii czy cyfryzacji ułatwiłoby liniom lotniczym wcześniejsze wycofanie starszych, mniej przyjaznych dla środowiska samolotów.

ZEROe – to kryptonim trzech koncepcji pierwszego komercyjnego samolotu bezemisyjnego. Poznaj wszystkie 3:

Poprzedni

1. Konstrukcja odrzutowa

Pomieści 120-200 pasażerów. Ma zasięg ponad 2000 mil morskich. Dwa hybrydowe silniki wodorowe z turbowentylatorami zapewniają ciąg. System magazynowania i dystrybucji ciekłego wodoru znajduje się za tylną przegrodą ciśnieniową. Maszyna zdolna jest do lotów międzykontynentalnych.

Fot. Materiały prasowe Airbus
Poprzedni

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz swój komentarz
Please enter your name here