Międzynarodowy Port Lotniczy w Atenach planuje znaczną rozbudowę, mającą na celu zwiększenie przepustowości z 26 do 40 milionów pasażerów rocznie do 2032 roku. Projekt ten, realizowany przez konsorcjum Anemos, w skład którego wchodzą firmy architektoniczne Grimshaw, Haptic, K-Studio oraz inżynieryjne Arup, Leslie Jones i Triagonal, będzie prowadzony etapami, przy jednoczesnym utrzymaniu pełnej operacyjności lotniska.
Ostatnia rozbudowa lotniska miała miejsce w 2001 roku, przed Letnimi Igrzyskami Olimpijskimi w 2004 roku. Obecny projekt obejmuje modyfikacje i rozbudowę zarówno głównego terminala, jak i terminala satelitarnego, a także modernizację stref ogólnodostępnych i zastrzeżonych oraz budowę nowych stanowisk dla samolotów. Strategia ekspansji koncentruje się na harmonijnym połączeniu nowych elementów z istniejącą infrastrukturą, minimalizując zakłócenia w bieżących operacjach lotniska.
Projekt zakłada wprowadzenie dwóch przestrzeni oculus – północnego i południowego. Północny oculus będzie pełnił funkcję bujnego, okrągłego ogrodu śródziemnomorskiego o wysokości 24,5 metra, stanowiącego przestrzeń do spotkań i odpoczynku. Południowy oculus zaoferuje bardziej kameralne otoczenie z tarasami i miejscami do spożywania posiłków. Terminal satelitarny zostanie przekształcony w obiekt dedykowany obsłudze lotów poza strefą Schengen i połączony z głównym terminalem za pomocą tunelu.
W 2024 roku lotnisko w Atenach obsłużyło rekordową liczbę 31,85 miliona pasażerów, co stanowi wzrost o 13,1% w porównaniu z rokiem poprzednim. Dynamiczny rozwój ruchu pasażerskiego podkreśla potrzebę realizacji zaplanowanych inwestycji, które mają na celu dostosowanie infrastruktury do rosnącego zapotrzebowania i umocnienie pozycji Aten jako kluczowego węzła komunikacyjnego w regionie.
Źródło: Rynek Lotniczy