Treść strony

Treść główna

Taniej

Taniej, szybciej, bezpieczniej i czyściej na unijnym niebie

Parlament Europejski i czeskie przewodnictwo w UE doszli do porozumienia w sprawie nowych regulacji dotyczących jednolitej przestrzeni powietrznej w UE. Przepisy te mają zapewnić większe bezpieczeństwo i punktualność lotów, krótsze trasy oraz mniejsze zużycie paliwa.

Nowe zasady zaaprobowały już kraje członkowskie. Ostatecznie zostaną poddane pod głosowanie eurodeputowanych na najbliższej sesji PE w kwietniu. Nowe przepisy dotyczące jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej (zwany po angielsku Single European Sky II) to odpowiedź UE na rozwój ruchu lotniczego, którego wielkość ma się podwoić do 2020 roku. Zdaniem KE, nowa legislacja doprowadzi do obniżenia zużycia paliwa, dzięki czemu linie lotnicze będą mogły zredukować emisje CO2 o szesnaście milionów ton i obniżyć swoje koszty o ok. 2-3 mld euro rocznie.

Pakiet oznacza reformę europejskiego systemu zarządzania ruchem lotniczym. Celem jest poprawa przepustowości i skrócenie kolejek samolotów oczekujących na start i lądowanie, co w konsekwencji ma zmniejszyć liczbę opóźnień lotów.

Przyjęty pakiet dotyczy nie tylko samolotów pasażerskich, ale także przewoźników towarowych oraz lotnictwa prywatnego. Przewiduje on m.in. poprawę technologii tak, by wdrożyć ogólnoeuropejski system zarządzania ruchem lotniczym nowej generacji, który umożliwi intensywniejszy ruch lotniczy.

Z drugiej strony pakiet przewiduje zwiększenie zakresu odpowiedzialności Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego, czego rezultatem ma być wprowadzenie precyzyjnych, jednolitych i wiążących zasad dotyczących bezpieczeństwa portów lotniczych, zarządzania ruchem lotniczym i służb żeglugi powietrznej.

Wspólnotowe zasady określone w rozporządzeniu obowiązywać będą wszystkie lotniska, z wyjątkiem lotnisk wojskowych lub niewielkich lotnisk, które posiadają krótkie pasy startowe o długości poniżej 800 metrów. Państwa członkowskie mogą zadecydować, że lotniska obsługujące mniej niż 10 tysięcy pasażerów rocznie także nie zostaną objęte wspólnotową regulacją podała Rzeczpospolita.

Źródło: Rzeczpospolita

Uprzejmy pilot
Jak skutecznie zahamować samolotem odrzutowym?