Treść strony
Treść główna
Kobieta spadła z najwyższego mostu Kalifornii robiąc selfie
Choć odmowa wpuszczenia na pokład samolotu brzmi groźnie, nie musi być tak strasznym doświadczeniem, szczególnie jeżeli znamy nasze prawa. Z całej przygody możemy wyjść z portfelem zasobniejszym o nawet 600 euro.
Choć linie lotnicze nie lubią się do tego przyznawać, odmowa wejścia na pokład (ang. boarding denied) jest zwykle związana z tzw. nadkompletem pasażerów (ang. overbooking). Oznacza to, że przewoźnik sprzedał więcej biletów, niż jest miejsc w samolocie. Regulacje unijne mówią jasno, że w pierwszej kolejności linie powinny powiadomić oczekujących na lot pasażerów i zaproponować rekompensatę dla tych, którzy z własnej woli zdecydują się zrezygnować lub przełożyć własną rezerwację. Tutaj wiele zależy od naszych umiejętności negocjacyjnych: może być to np. voucher lub gotówka.
Niezależnie od wyniku negocjacji ochotnikowi przysługuje:
- prawo do pełnego zwrotu pieniędzy za bilet w przeciągu siedmiu dni oraz zapewnienie lotu powrotnego do miejsca wylotu;
- w przypadku, gdy ochotnik zdecyduje się kontynuować podróż, przewoźnik ma obowiązek zaproponować mu alternatywną trasę w najbliższym (lub najdogodniejszym dla pasażera) możliwym terminie.
Jeżeli liczba ochotników jest wciąż zbyt mała, przewoźnik ma prawo wytypować pasażerów, którym odmówi wejścia na pokład. Pechowcy mają wtedy prawo do:
- natychmiastowej rekompensaty pieniężnej , której wysokość zależy od dystansu lotu:
a) 250 EU w przypadku lotów do 1500 km;
b) 400 EU w przypadku wewnątrzunijnych lotów powyżej 1500 km i dla wszystkich innych lotów do 1500 km do 3500 km;
c) 600 EU w przypadku lotów innych niż w punktach a i b;
- przewoźnik ma również obowiązek zaproponować pasażerowi zwrot pieniędzy za bilet lub alternatywne połączenie, na takich samych zasadach, jak to miało miejsce w przypadku ochotników; warto nadmienić, że w przypadku gdy opóźnienie związane z alternatywną trasą jest nieznaczne (2,3 lub 4 godziny w zależności od dystansu) wysokość pieniężnej rekompensaty może być obniżona o 50%;
- wreszcie przewoźnik ma obowiązek zapewnienia pasażerowi opieki na czas trwania niedogodności związanych z odmową wejścia na pokład: posiłków, noclegu (o ile jest on potrzebny), transportu z lotniska do hotelu i z powrotem oraz dwóch telefonów, faxów lub e-maili.
Choć może wydawać się to wyjątkowo skomplikowane, nie musimy się tego uczyć na pamięć. Przewoźnik w przypadku odmowy wejścia na pokład ma obowiązek poinformować nas o przysługujących nas prawach.
Na koniec warto zaznaczyć, że powyższe regulacje nie dotyczą sytuacji, w których odmowa wejścia na pokład spowodowana jest tzw. „racjonalnymi względami”: bezpieczeństwem, zdrowiem lub błędnym dokumentem. Niestety niektóre linie lotnicze znajdują tutaj furtkę do nadużyć (np. odmowa wejścia na pokład z powodu nieznacznie uszkodzonego paszportu lub legitymowanie się dokumentem właściwym dla kraju pochodzenia). Dlatego warto znać swoje prawa i żądać ich przestrzegania, w ostateczności powołując się na ROZPORZĄDZENIE (WE) NR 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r.
Najlepsze okazje
Tam czeka na Ciebie słońce i piękne plaże! Którą wyspę wybierzesz? 25 ofert od 151 zł Sprawdź Lizbona? Porto? Algarve? O czym marzysz? Zwiedzaj PORTUGALIĘ7 ofert od 490 zł Sprawdź Planujesz wakacje w czerwcu? Znajdź idealną propozycję lotu dla siebie!30 ofert od 129 zł Sprawdź Tanie loty do Barcelony! Stolica Katalonii czeka na Ciebie! 10 ofert od 173 zł SprawdźZobacz również
Nasi użytkownicy szukali ostatnio tanich lotów z Warszawy do Vancouver, ze Szczecina do Oslo oraz połączeń lotniczych z Johannesburga do Kapsztadu.
Popularne wyszukiwania: Tanie loty z Okęcia do Dallas, tanie loty do Nowego Jorku, loty z Poznania do Londynu, najtańsze bilety z Gdańska do Londynu, bilety lotnicze.
Alerty cenowe
Ustaw gdzie i kiedy chcesz lecieć, a my zajmiemy się resztą!