Treść strony

  • polska firma
  • 20 lat na rynku
  • 600 000 klientów
  • bezpieczne płatności
  • gwarancja najniższej ceny

Treść główna

Kobieta spadła z najwyższego mostu Kalifornii robiąc selfie

Kobieta spadła z najwyższego mostu Kalifornii robiąc selfie

Choć odmowa wpuszczenia na pokład samolotu brzmi groźnie, nie musi być tak strasznym doświadczeniem, szczególnie jeżeli znamy nasze prawa. Z całej przygody możemy wyjść z portfelem zasobniejszym o nawet 600 euro.

Choć linie lotnicze nie lubią się do tego przyznawać, odmowa wejścia na pokład (ang. boarding denied) jest zwykle związana z tzw. nadkompletem pasażerów (ang. overbooking). Oznacza to, że przewoźnik sprzedał więcej biletów, niż jest miejsc w samolocie. Regulacje unijne mówią jasno, że w pierwszej kolejności linie powinny powiadomić oczekujących na lot pasażerów i zaproponować rekompensatę  dla tych, którzy z własnej woli zdecydują się zrezygnować lub przełożyć własną rezerwację. Tutaj wiele zależy od naszych umiejętności negocjacyjnych: może być to np. voucher lub gotówka.

b2ap3_thumbnail_airplane-698539_1280.jpg

Niezależnie od wyniku negocjacji ochotnikowi przysługuje:

  • prawo do pełnego zwrotu pieniędzy za bilet w przeciągu siedmiu dni oraz zapewnienie lotu powrotnego do miejsca wylotu;
  • w przypadku, gdy ochotnik zdecyduje się kontynuować podróż, przewoźnik ma obowiązek zaproponować mu alternatywną trasę w najbliższym (lub najdogodniejszym dla pasażera) możliwym terminie.

Jeżeli liczba ochotników jest wciąż zbyt mała, przewoźnik ma prawo wytypować pasażerów, którym odmówi wejścia na pokład. Pechowcy mają wtedy prawo do:

  • natychmiastowej rekompensaty pieniężnej , której wysokość zależy od dystansu lotu:

a) 250 EU w przypadku lotów do 1500 km;

b) 400 EU w przypadku wewnątrzunijnych lotów powyżej 1500 km i dla wszystkich innych lotów do 1500 km do 3500 km;

c) 600 EU w przypadku lotów innych niż w punktach a i b;

  • przewoźnik ma również obowiązek zaproponować pasażerowi zwrot pieniędzy za bilet lub alternatywne połączenie, na takich samych zasadach, jak to miało miejsce w przypadku ochotników; warto nadmienić, że w przypadku gdy opóźnienie związane z alternatywną trasą jest nieznaczne (2,3 lub 4 godziny w zależności od dystansu) wysokość pieniężnej rekompensaty może być obniżona o 50%;
  • wreszcie przewoźnik ma obowiązek zapewnienia pasażerowi opieki na czas trwania niedogodności związanych z odmową wejścia na pokład: posiłków, noclegu (o ile jest on potrzebny), transportu z lotniska do hotelu i z powrotem oraz dwóch telefonów, faxów lub e-maili.

b2ap3_thumbnail_Fotolia_41761578_S.jpg

Choć może wydawać się to wyjątkowo skomplikowane, nie musimy się tego uczyć na pamięć. Przewoźnik w przypadku odmowy wejścia na pokład ma obowiązek poinformować nas o przysługujących nas prawach.

Na koniec warto zaznaczyć, że powyższe regulacje nie dotyczą sytuacji, w których odmowa wejścia na pokład spowodowana jest tzw. „racjonalnymi względami”:  bezpieczeństwem, zdrowiem lub błędnym dokumentem. Niestety niektóre linie lotnicze znajdują tutaj furtkę do nadużyć (np. odmowa wejścia na pokład z powodu nieznacznie uszkodzonego paszportu lub legitymowanie się dokumentem właściwym dla kraju pochodzenia). Dlatego warto znać swoje prawa i żądać ich przestrzegania, w ostateczności powołując się na ROZPORZĄDZENIE (WE) NR 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r.

 

Gdzie lecieć w październiku? 5 idealnych kierunków

Najlepsze okazje

Tam czeka na Ciebie słońce i piękne plaże! Którą wyspę wybierzesz? 25 ofert od 151 Sprawdź Lizbona? Porto? Algarve? O czym marzysz? Zwiedzaj PORTUGALIĘ7 ofert od 490 Sprawdź Planujesz wakacje w czerwcu? Znajdź idealną propozycję lotu dla siebie!30 ofert od 129 Sprawdź Tanie loty do Barcelony! Stolica Katalonii czeka na Ciebie! 10 ofert od 173 Sprawdź

Alerty cenowe

Ustaw gdzie i kiedy chcesz lecieć, a my zajmiemy się resztą!