Treść strony

  • polska firma
  • 20 lat na rynku
  • 600 000 klientów
  • bezpieczne płatności
  • gwarancja najniższej ceny

Treść główna

6 lat lotniska we Wrocławiu – kiedy rozbudowa terminala?

wrocaw lotnisko

Przez sześć lat wrocławski port lotniczy obsłużył 13,5 mln pasażerów z roku na rok notując wzrosty. Wybudowany na potrzeby Euro 2012 nowy terminal w tym roku ma obsłużyć 3,2 mln podróżnych. Czeka go jednak kolejna rozbudowa. Lotnisko we Wrocławiu będzie po niej obsługiwało 7-8 mln pasażerów rocznie. Dalekosiężne plany są jeszcze bardziej ambitne i zakładają przepustowość na poziomie 10 mln osób.

Lotniska buduje się tak, by mogły obsłużyć dwa razy więcej pasażerów niż wynosi potencjał w danym momencie. Tak było i we Wrocławiu. Przepustowość lotniska im. Mikołaja Kopernika wynosi około 4 mln pasażerów i bez większej ingerencji w bryłę terminala, można powiększyć tę liczbę do 5 mln. Powoli wrocławskie lotnisko staje się jednak za małe wobec stale rozwijającej się siatki połączeń.

Od wielu lat są jednak znane plany rozbudowy portu lotniczego. Trzeba było przewidzieć takie rzeczy już w momencie budowy obecnego terminala. Kiedy jest możliwa ta inwestycja i jak będzie wyglądała?

Wrocławski terminal będzie dłuższy

Ilu pasażerów rocznie obsługuje lotnisko we Wrocławiu? Ponad 3 mln i liczba ta ciągle rośnie. Fot. Patryk Michalski, Shutterstock

Lotnisko we Wrocławiu podzielone jest na część przylotową (po lewej stronie od wejścia) i odlotową (po prawej). Docelowo z każdej strony terminal ma zostać przedłużony. Po lewej stronie od wejścia znajdą się dodatkowe punkty kontroli paszportowej (gdzie celnicy kontroluj pasażerów po przylocie) oraz taśmy, z których odbierzemy bagaż. Po prawej stronie dobudowane zostaną dodatkowe stanowiska odprawy bagażowej, bramki kontroli osobistej i taśmy kontroli bagażowej. Będą też dodatkowe gate'y. Na rozbudowie hali odlotów ucierpi parking VIP, który zostanie po prostu przesunięty.

Przebudowy nie wymaga pas startowy. Od 2016 roku jest tu nowa nawierzchnia, oświetlenie oraz działa jeden z najnowocześniejszych systemów ILS, który umożliwia lądowanie i odloty w nawet trzy razy większej mgle niż na innych lotniskach. Samoloty startują przy widzialności 125 m i lądują przy takiej sięgającej 300 m. Oczywiście do operacji w tak ekstremalnych warunkach potrzeba też przeszkolonego pilota, ale infrastruktura we Wrocławiu jest pod tym względem świetnie przygotowana.

Warta około 150 mln zł inwestycja będzie się rozpoczynała około 2022 roku. Wrocławskie lotnisko obsługuje średnio o 10 proc. pasażerów więcej każdego roku, a to wzrost dwa razy szybszy niż w przypadku innych europejskich lotnisk.

Lotnisko na 10 mln pasażerów

Rozbudowa wrocławskiego lotniska jest planowana od dawna. Fot. Patryk Michalski, Shutterstock

11 marca 2012 roku, tuż przed godziną szóstą rano, lotami do Warszawy i Londynu Luton, działalność zainaugurował nowy terminal wrocławskiego lotniska. Ruszył jako pierwszy spośród wszystkich portów lotniczych wybudowanych w Polsce w związku z UEFA Euro 2012.

Od tego czasu port obsłużył 13,5 mln pasażerów, w tym 3,5 mln obcokrajowców.

Dariusz Kuś, przez Portu Lotniczego Wrocław

Ostatnie sześć lat zmieniło wszystko. Możemy pochwalić się rekordową siatką połączeń, najnowocześniejszą infrastrukturą i zaufaniem pasażerów, którzy przyznali nam tytuł Najbardziej Przyjaznego Lotniska w Polsce. Jestem przekonany, że kolejne lata będą równie owocne. W tym roku spodziewamy się obsłużyć nawet 3,2 mln podróżnych.Pasażerów wciąż przybywa i to nie tylko z Dolnego Śląska, lecz także z regionów ościennych. Co cieszy, wyraźnie rośnie liczba obcokrajowców odwiedzających Wrocław​.

Za kilka lat rozpocznie się rozbudowa, po której przepustowość wrocławskiego lotniska zwiększy się nawet do 7-8 mln pasażerów rocznie. Obecna przepustowość 4 mln pasażerów może zostać osiągnięta już za 2 lata! Docelowo port lotniczy im. Mikołaja Kopernika ma obsługiwać nawet 10 mln osób każdego roku.

Rekordy wrocławskiego lotniska – 6 lat ciągłych wzrostów

Fot. Arkadiusz Stachowski, Shutterstock

W rekordowym rozkładzie lotów z Wrocławia na sezon zimowy 2017/2018 znalazło się ponad 50 połączeń, w tym 10 nowości, między innymi Zurych (linie SWISS), Agadir (Wizz Air), Palermo i Neapol (Ryanair) czy Zanzibar (loty czarterowe biura podróży Itaka). Wiosną i latem 2018 będzie ich jeszcze więcej, bo ponad 80, w tym aż 10 regularnych nowości. Najważniejszą premierą tego roku będzie połączenie Air France z lotniskiem im. Charles'a de Gaulle'a w Paryżu – a to otwiera możliwość podróży z przesiadką właściwie na cały świat.

Poniżej kilka liczb związanych z działalnością wrocławskiego lotniska.

  • 6 lat ma nowy terminal Portu Lotniczego Wrocław
  • 13,5 mln pasażerów obsłużono od 2012 roku
  • 3,2 mln pasażerów zostanie obsłużonych na terminalu w tym roku
  • 4 mln pasażerów to obecna przepustowość lotniska
  • 5 mln osób – taką przepustowość da się osiągnąć w pierwszym etapie rozbudowy bez konieczności ingerencji w bryłę budynku
  • 7-8 mln pasażerów rocznie – to planowana przepustowość po drugim etapie rozbudowy, zakładającym przedłużenie terminala o 75 m w obie strony
  • 10 mln pasażerów rocznie – tyle ma docelowo obsługiwać port lotniczy we Wrocławiu
  • 315,5 tys. pasażerów miesięcznie to dotychczasowy rekord lotniska pobity w lipcu 2017 roku
  • 12,3 tys. pasażerów dziennie to najlepszy wynik osiągnięty 23 czerwca 2017 roku
  • 23 stanowiska odprawy biletowo-bagażowej posiada obecnie lotnisko. Niektóre wielkie porty lotnicze mają ich kilkaset. We Wrocławiu ta liczba zwiększy się po rozbudowie terminala

Wrocławskie lotnisko czeka rozbudowa. ​Fot. Shutterstock

Gdzie lecieć w październiku? 5 idealnych kierunków

Alerty cenowe

Ustaw gdzie i kiedy chcesz lecieć, a my zajmiemy się resztą!

Najlepsze okazje

Czas pomyśleć o MAJÓWCE! Sprawdź okazje na długi weekend!11 ofert od 374 Sprawdź Tanie loty z Polski od Wizz Air30 ofert od 104 Sprawdź Tanie loty na greckie wyspy! Zakręci Wam się w głowie od tego piękna15 ofert od 306 Sprawdź Tanie loty z Warszawy! Ruszaj w podróż30 ofert od 112 Sprawdź