Dlaczego nie powinieneś zakręcać nawiewu w samolocie?

Happy-female-airplane-passanger-enjoying-the-view-from-the-cabin-window-over-the-blue-sky--shutterstock_235744918

Wszyscy to znamy. Wchodzimy do samolotu, siadamy na swoim fotelu i od razu uderza nas w twarz zimny powiew powietrza z otworu nad głową. Nie jest to przyjemne uczucie, więc wyciągamy rękę i zamykamy nawiew, żeby się nie przeziębić. Jeśli też tak robisz, to popełniasz spory błąd.

Wentylacja w samolotach nie cieszy się zbyt dobrą reputacją. Być może wynika to z braku zrozumienia zasady jej działania. Powietrze w samolotach jest wymieniane strefowo - każda część samolotu posiada osobno sterowany nawiew, dzięki czemu można zmieniać temperaturę w wybranych miejscach. Powietrze do wentylacji rozprowadzane jest systemem rurek ukrytych nad głowami pasażerów. Stale jest ono mieszane z powietrzem z zewnątrz. Dostaje się ono do samolotu dzięki specjalnym rusztom zainstalowanym zazwyczaj pod oknami, w miejscu, gdzie ściana styka się z podłogą. 

Powietrze z kabiny i z zewnątrz jest filtrowane przez filtry HEPA, które usuwają kurz, zanieczyszczenia i mikroby. W ciągu godziny, powietrze może być w ten sposób filtrowane od 15 do 30 razy, w zależności od rodzaju samolotu. Jedna jego połowa pochodzi z wnętrza, druga z zewnątrz. Taki sposób dbania o powietrze pochodzi jeszcze z czasów, kiedy linie lotnicze pozwalały na palenie papierosów na pokładach samolotów. Musiano wtedy dbać o regularne i częste wymiany powietrza, by usunąć dym z kabiny. 

Dlaczego zatem warto włączyć nawiew w samolocie? Przede wszystkim dlatego, że jest to skuteczny sposób na wirusy. W samolocie jesteś bardziej narażony na atak wirusa ze względu na niską wilgotność powietrza. Powoduje ona wysuszenie błon śluzowych, a tym samym robi z Ciebie łatwy cel. Filtry HEPA radzą sobie z mikrobami, ale dla wirusów nie stanowią przeszkody. Wirusy potrafią pozostać w powietrzu do 5 godzin, dlatego należy zadbać o to, by powietrze było w ruchu i było stale wymieniane. Jeśli ustawisz swoją wentylację na niskie lub średnie obroty, stworzysz barierę powietrzną, która utrudni wirusom dotarcie do Ciebie, a przy okazji spowoduje ich szybsze opadnięcie i usunięcie z kabiny.

Fot. Shutterstock