Wakacje bez stresu czyli jak przygotować się do wyjazdu

wakacje
Oby droga na urlop była prosta...
Fot. m o d e

Katalogi ofert urlopowych czarują nas pięknymi zdjęciami, mnóstwem gwiazdek oraz sloganami o najwyższej jakości świadczonych usług. Co jednak zrobić gdy okaże się, że „spokojna okolica” to środek placu budowy, a „blisko plaży” to 5 kilometrów? Sprawdź, jak zabezpieczyć się przez wakacyjnymi niespodziankami i naprawdę odpocząć na urlopie. Poznaj swoje prawa i nie bój wymagać ich respektowania.

 

Wybór oferty

Decydując się na wakacje w Polsce, możesz łatwo sprawdzić, jaki standard wypoczynku oferuje  wybrane przez Ciebie miejsce noclegowe. Warunki przyznawania określonych kategorii są jasne i ściśle przestrzegane. W każdym hotelu, motelu czy pensjonacie musi znajdować się w widocznym miejscu tabliczka informacyjna z danymi przedsiębiorcy, rodzajem i kategorią obiektu oraz informacje o świadczonych usługach.

Przy wyjazdach zagranicznych sprawa wygląda inaczej, ponieważ nie ma międzynarodowego systemu weryfikacji obiektów turystycznych – gwiazdki przyznawane są w każdym kraju na innych warunkach i po spełnieniu innych wymogów. Dlatego też hotel trzygwiazdkowy w Hiszpanii czy Niemczech, to całkiem inna jakość usług niż hotel trzy gwiazdkowy w Tunezji czy Egipcie. Warto wiedzieć to przed wyjazdem i dopytywać się o rzeczywisty standard miejsc noclegowych. Na szczęście niezadowolonym klientom przysługuje prawo do reklamacji. Przy wyjazdach z biurem podróży reklamacje należy składać u organizatora, przy wypoczynku na własną rękę można poskarżyć się na jakość usług należy u właściciela obiektu.

Zmiany ceny

Cena wykupionej wycieczki może się zmienić, jednak tylko w wypadku, gdy zawarta umowa na to pozwala, poza tym zawsze musi być to związane z rzeczywistym wzrostem kosztów, jakie ponosi organizator (zmiana kursów walut, zmiany warunków uiszczania opłat i podatków podczas wycieczki lub wyższe ceny transportu). Wzrost kosztów musi zostać odpowiednio udokumentowany przez biuro podróży. Uniemożliwia to nieuczciwe zdobywanie klientów za pomocą atrakcyjnych cenowo ofert, których koszty później rosną bez żadnego powodu. Cena wycieczki może zmienić się najpóźniej na 20 dni przed wyjazdem i podróżny musi się na to zgodzić, w innym wypadku umowa zostaje rozwiązana, a klient odzyskuje całość wpłaconych pieniędzy.

Umowa

Klient podpisujący umowę dotyczącą organizacji wypoczynku powinien zadać sobie trud i przeczytać ją w całości. Warto nalegać na jasne sformułowanie zapisów określających warunki wypoczynku, obowiązki organizatora oraz jakość świadczonych usług. Im bardziej klarowne są zapisy umowy, tym łatwiej później dochodzić swoich słusznych roszczeń, jeśli biuro podróży nie wywiąże się z obowiązków. Warto negocjować zmianę zapisów z ogólnikowych na bardziej konkretne – zamiast do „hotelu blisko plaży”, lepiej jechać do hotelu oddalonego od plaży o 50 czy 100 metrów. Zamiast „pokoju z widokiem” lepiej mieć "pokój z widokiem na morze" albo na "tereny zielone", bo może się okazać, że organizator zapomniał poinformować, ze widokiem jest według niego betonowa ściana naprzeciwko. „Mnóstwo darmowych atrakcji w hotelu” powinno zastąpić wyliczenie, co zostaje do dyspozycji gości, na przykład: bilard, basen hotelowy, kort tenisowy oraz sauna.

Przed podpisaniem umowy warto też wiedzieć o istnieniu rejestru klauzul niedozwolonych – są to sformułowania, które nie mogą znaleźć się w umowach. Co ciekawe, spośród niemal 2000 klauzul niedozwolonych aż 700 dotyczy turystyki. W momencie, kiedy takie postanowienia znajdą się w Twojej umowie, zgodnie z kodeksem cywilnym nie wiążą one konsumenta na mocy prawa. Organizator nie może m.in.: odwołać wyjazdu ze względu na zbyt małą liczbę uczestników, nałożyć karnych opłat za wycofanie się z umowy, wymagać składania skarg grupowych pod rygorem nieważności reklamacji, uniknąć odpowiedzialności w momencie, kiedy uczestnik zrezygnuje z wyjazdu podczas jego trwania itp. Rejestr klauzul niedozwolonych powinien być lekturą obowiązkową przez podpisaniem umowy o świadczenie usług turystycznych.

Ubezpieczenie

Polaków przebywających na terytorium krajów Unii Europejskiej obejmuje krajowe ubezpieczenie zdrowotne NFZ. Jednak, żeby korzystać z usług medycznych poza granicami, trzeba legitymować się Europejską Kartą Ubezpieczenia Zdrowotnego, którą bezpłatnie można otrzymać w siedzibach NFZ na terenie całego kraju na podstawie aktualnego dokumentu potwierdzającego uregulowanie składek. Warto zaopatrzyć się też w prywatną polisę ubezpieczeniową na czas wyjazdu - zapewnia ona znacznie więcej przywilejów, takich jak bezpłatny transport chorego do Polski, czy odwiedziny rodziny u chorego. Poza tym ubezpieczenie obejmuje również mniej ważne, a bardzo dotkliwe wypadki losowe, takie jak: kradzież bagażu i koszty odpowiedzialności cywilnej.  Na rynku do wyboru jest bardzo wiele towarzystw, które oferują bardzo różnorodne warunki. Przy wyjeździe poza granice Unii Europejskiej posiadanie ubezpieczenia nie jest obowiązkowe, jednak rezygnacja z niego to nierozważna decyzja. Koszty leczenia, zwłaszcza w krajach rozwiniętych są bardzo wysokie. W sytuacji kryzysowej może się okazać, że koszty leczenia nawet drobnej dolegliwości wyczerpią cały budżet wyprawy i poważnie nadszarpną oszczędności.

Dołącz do Społeczności Podróżników

Zaloguj się korzystając z sieci społecznościowej

lub