Treść strony
Treść główna
Kobieta spadła z najwyższego mostu Kalifornii robiąc selfie
Choć odmowa wpuszczenia na pokład samolotu brzmi groźnie, nie musi być tak strasznym doświadczeniem, szczególnie jeżeli znamy nasze prawa. Z całej przygody możemy wyjść z portfelem zasobniejszym o nawet 600 euro.
Choć linie lotnicze nie lubią się do tego przyznawać, odmowa wejścia na pokład (ang. boarding denied) jest zwykle związana z tzw. nadkompletem pasażerów (ang. overbooking). Oznacza to, że przewoźnik sprzedał więcej biletów, niż jest miejsc w samolocie. Regulacje unijne mówią jasno, że w pierwszej kolejności linie powinny powiadomić oczekujących na lot pasażerów i zaproponować rekompensatę dla tych, którzy z własnej woli zdecydują się zrezygnować lub przełożyć własną rezerwację. Tutaj wiele zależy od naszych umiejętności negocjacyjnych: może być to np. voucher lub gotówka.
Niezależnie od wyniku negocjacji ochotnikowi przysługuje:
- prawo do pełnego zwrotu pieniędzy za bilet w przeciągu siedmiu dni oraz zapewnienie lotu powrotnego do miejsca wylotu;
- w przypadku, gdy ochotnik zdecyduje się kontynuować podróż, przewoźnik ma obowiązek zaproponować mu alternatywną trasę w najbliższym (lub najdogodniejszym dla pasażera) możliwym terminie.
Jeżeli liczba ochotników jest wciąż zbyt mała, przewoźnik ma prawo wytypować pasażerów, którym odmówi wejścia na pokład. Pechowcy mają wtedy prawo do:
- natychmiastowej rekompensaty pieniężnej , której wysokość zależy od dystansu lotu:
a) 250 EU w przypadku lotów do 1500 km;
b) 400 EU w przypadku wewnątrzunijnych lotów powyżej 1500 km i dla wszystkich innych lotów do 1500 km do 3500 km;
c) 600 EU w przypadku lotów innych niż w punktach a i b;
- przewoźnik ma również obowiązek zaproponować pasażerowi zwrot pieniędzy za bilet lub alternatywne połączenie, na takich samych zasadach, jak to miało miejsce w przypadku ochotników; warto nadmienić, że w przypadku gdy opóźnienie związane z alternatywną trasą jest nieznaczne (2,3 lub 4 godziny w zależności od dystansu) wysokość pieniężnej rekompensaty może być obniżona o 50%;
- wreszcie przewoźnik ma obowiązek zapewnienia pasażerowi opieki na czas trwania niedogodności związanych z odmową wejścia na pokład: posiłków, noclegu (o ile jest on potrzebny), transportu z lotniska do hotelu i z powrotem oraz dwóch telefonów, faxów lub e-maili.
Choć może wydawać się to wyjątkowo skomplikowane, nie musimy się tego uczyć na pamięć. Przewoźnik w przypadku odmowy wejścia na pokład ma obowiązek poinformować nas o przysługujących nas prawach.
Na koniec warto zaznaczyć, że powyższe regulacje nie dotyczą sytuacji, w których odmowa wejścia na pokład spowodowana jest tzw. „racjonalnymi względami”: bezpieczeństwem, zdrowiem lub błędnym dokumentem. Niestety niektóre linie lotnicze znajdują tutaj furtkę do nadużyć (np. odmowa wejścia na pokład z powodu nieznacznie uszkodzonego paszportu lub legitymowanie się dokumentem właściwym dla kraju pochodzenia). Dlatego warto znać swoje prawa i żądać ich przestrzegania, w ostateczności powołując się na ROZPORZĄDZENIE (WE) NR 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r.
Alerty cenowe
Ustaw gdzie i kiedy chcesz lecieć, a my zajmiemy się resztą!
Najlepsze okazje
Czas pomyśleć o MAJÓWCE! Sprawdź okazje na długi weekend!10 ofert od 374 zł Sprawdź Tanie loty z Polski od Wizz Air30 ofert od 104 zł Sprawdź Tanie loty na greckie wyspy! Zakręci Wam się w głowie od tego piękna15 ofert od 306 zł Sprawdź Tanie loty z Warszawy! Ruszaj w podróż30 ofert od 112 zł SprawdźZobacz również
Jeżeli wybierasz się do Francji, powinny Cię również zainteresować tanie loty z Warszawy do Marsylii lub tanie loty z Krakowa do Paryża.
Nasi użytkownicy szukali też tanich lotów z Warszawy do Paryża.
Popularne wyszukiwania: Tanie loty z Okęcia do Podgoricy, tanie loty do Londynu, tanie loty z Warszawy do Mediolanu, tanie loty z Gdańska do Londynu, bilety lotnicze, wyszukiwarka lotów, Loty we Wrzesniu.