Treść strony

3964-odszkodowanie-za-odwolany-lub-opozniony-lot

Wyszukiwarka biletów lotniczych

przelot złożony
1 pasażer
  • Dorośli od 18 lat-1+
  • Młodzież 12-18 lat-0+
  • Dzieci 2-12 lat-0+
  • Niemowlęta do 2 lat-0+
  • Wybierz
Szukaj
  • polska firma
  • 20 lat na rynku
  • 600 000 klientów
  • bezpieczne płatności
  • gwarancja najniższej ceny
Tanie loty. Szybko i wygodnie.

Treść główna

Najpiękniejsze plaże Włoch

Najpiękniejsze plaże Włoch

Twój lot został odwołany lub znacznie się spóźnił? Sprawdź jakie przysługuje Ci odszkodowanie. Możesz otrzymać nawet 600 euro od niesolidnego przewoźnika, a na dochodzenie roszczenia masz aż 2 lata.

Nawet sprawdzonym liniom lotniczym zdarzają się opóźnienia lotów, a czasem ich odwołania. Dzieje się tak z różnych przyczyn, niezależnie jednak od okoliczności, pasażerowie powinni znać prawa jakie im przysługują, a także obowiązki przewoźników wobec nich. Wielu z nas nie wie o tym, ze możemy dochodzić swoich praw i zażądać od przewoźnika odszkodowania. Ta niewiedza kosztuje Polaków miliard złotych rocznie, a swoich praw dochodzi jedynie niewielki procent spośród podróżujących, których dotknął problem.

Wytyczne odnośnie praw pasażerów w ruchu lotniczym określa regulacja unijna, która weszła w życie 17 lutego 2005 roku ( nr 261/2004). Prawa te odnoszą się do lotów pomiędzy państwami członkowskimi, ale również do rejsów, których początek miał miejsce w tzw. kraju trzecim, ale celem podróży jest kraj należący do UE.

b2ap3_thumbnail_dreamstime_9058297_small.jpg

Co ważne, ustawa określa jakie są obowiązki sprzedawcy biletu wobec pasażera – w tym przypadku sprzedawcą zawsze będą linie lotnicze – nie ważne, czy bilet faktycznie zakupiliśmy za pośrednictwem biura podróży lub innego pośrednika. Ponadto, prawa sprzedawcy pozostają niezmienne, niezależnie od tego, czy odwołany lub opóźniony lot był rejsowy lub czarterowy.

Opóźniony lot

Prawa pasażerów, w przypadku gdy lot się opóźni uzależnione są przede wszystkim od długości tego opóźnienia.

b2ap3_thumbnail_airport-dusseldorf-197743_1280_small.jpg

W przypadku opóźnienia trwającego minimum 2 godziny, pasażerowi przysługuje prawo do opieki – przewoźnik musi zapewnić posiłki oraz napoje, adekwatne do czasu oczekiwania na spóźniony lot, a także umożliwić wykonanie 2 rozmów telefonicznych lub wysłanie dwóch wiadomości (np. e-mail).

Jeśli opóźnienie przekracza 5 godzin, pasażer może zażądać zwrotu kosztów poniesionych za zakup biletu. W takiej sytuacji jest także możliwe domaganie się lotu powrotnego w najbliższym możliwym terminie, do pierwotnego miejsca wylotu.

Natomiast, jeśli spóźniony samolot odleci aż dzień po terminie, pasażer ma prawo do bezpłatnego noclegu w hotelu, a przewoźnik musi dodatkowo pokryć koszty związane z dotarciem na miejsce zakwaterowania.

Odwołany lot

b2ap3_thumbnail_dreamstime_5681166.jpg

W przypadku odwołania lotu pasażer ma prawo do opieki, zwrotu poniesionych kosztów oraz żądania innego połączenia. Jeśli przewoźnik nie zdołał zapobiec odwołaniu lotu, a miał ku temu możliwość, przysługuje również odszkodowanie.

250 euro – rejsy do 1500 km,

400 euro – rejsy wewnątrz Unii, powyżej 1500 km i rejsy poza UE pomiędzy 1500 a 3500 km,

600 euro – wszystkie pozostałe połączenia.

Należy, jednak pamiętać, ze odszkodowanie nie przysługuje, jeśli przewoźnik poinformował o tym pasażera z co najmniej 2-tygodniowym wyprzedzeniem przed planowanym odlotem, a także w sytuacji, jeśli linie lotnicze poinformowały pasażera z 7-dniowym wyprzedzeniem, oferując mu jednocześnie inne połączenie. W tym przypadku jest to jednak obostrzone dodatkowymi uwagami – zaproponowany lot może odbyć się maksymalnie 2 godziny wcześniej niż rejs pierwotnie planowany, a także nie może skończyć się 4 godziny później w stosunku do odwołanego.

W przypadku lotów opóźnionych, również przysługuje nam odszkodowanie, jeśli dotarliśmy do celu podróży 3 godziny po czasie. W zależności od długości trasy, odszkodowania wyglądają podobnie jak w przypadku lotów odwołanych (250 – 600 euro). Jeśli jednak przewoźnik jest w stanie dowieść, ze opóźnienie nastąpiło z przyczyn niezależnych (np. złych warunków atmosferycznych, strajku czy wybuchu wulkanu), wtedy rekompensata finansowa nie przysługuje.

Jak dochodzić swoich praw?

b2ap3_thumbnail_dreamstime_1036153.jpg

Aby uzyskać zwrot kosztów biletu lub odszkodowanie, należy wypełnić wniosek unijny formularz skargi (jego wzór znajdziemy tu) i przesłać do linii lotniczych. Jeśli nie uzyskaliśmy odpowiedzi lub jest ona nieadekwatna do naszych roszczeń, należy skontaktować się z odpowiednią instytucją, która w danym kraju nadzoruje respektowanie praw pasażerów. W Polsce jest to Urząd Lotnictwa Cywilnego.

Trzeba uważać na firmy pośredniczące w dochodzeniu odszkodowań od linii lotniczych, ponieważ za wypełnienie za nas papierów i wysłanie ich pod właściwy adres, liczą sobie nawet 30% uzyskanej kwoty!

 

Gdzie lecieć w październiku? 5 idealnych kierunków
Śmiertelny wypadek podczas robienia zdjęć

Alerty cenowe

Ustaw gdzie i kiedy chcesz lecieć, a my zajmiemy się resztą!

Najlepsze okazje

Tanie loty z Warszawy! Ruszaj w podróż30 ofert od 118 Sprawdź Planujesz wakacje w czerwcu? Znajdź idealną propozycję lotu dla siebie!30 ofert od 130 Sprawdź Tanie bilety Ryanair! Najlepsze okazje w jednym miejscu!30 ofert od 93 Sprawdź Tam czeka na Ciebie słońce i piękne plaże! Którą wyspę wybierzesz? 30 ofert od 188 Sprawdź